Åkeri söker 30 chaufförer

Tommy Nordbergh åkeri med filial i Mjölby har fått en stororder. – Vi behöver nu nyanställa ännu fler chaufförer, säger Jonas Råstedt vd för Tommy Nordbergh åkeri.

Nya jobb. – Ett 20-30-tal förare kommer behöva nyanställas, berättar Jonas Råstedt VD Tommy Nordbergh åkeri AB.

Nya jobb. – Ett 20-30-tal förare kommer behöva nyanställas, berättar Jonas Råstedt VD Tommy Nordbergh åkeri AB.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2016-02-19 06:00

Arla har tecknat ett långtidskontrakt med Tommy Nordbergh Åkeri AB för frakten från mejerierna i Linköping och Jönköping till Stockholmsområdet.

– Vi är extremt glada och stolta att Arla väljer oss som transportör för detta prestigefyllda och omfattande transportuppdrag

För oss är detta ett kvitto på vårt långsiktiga arbete. Med justa villkor och miljön i fokus, som nu betalar sig ytterligare en gång, säger Jonas Råstedt.

Företaget har satsat på miljövänligare fordon med en fordonspark som drivs av icke-fossila bränslen , och bland annat en fordonstvätt utrustad med det senaste inom miljöteknik.

Vad är ordern värd?

Jag kan säga att det handlar om ett åtagande på fem år. Värdet håller jag för mig själv av konkurrensskäl, men det blir en av våra större kunder, säger Jonas Råstedt.

Söker ni fler förare?

Ett 20-30 tal behöver nyanställas, berättar han.

Nyanställer ni ytterligare personal i Mjölby?

Kanske någon som är kopplad till huvudkontoret, men annars inte mer än chaufförer i området. Vi kommer att utöka antalet anställda i regionen och på fler ställen i landet där chaufförerna behöver bytas av, basen är dock i Linköping och Mjölbyområdet.

Övrig personal som krävs anställs här i Hjärnarp som det ser ut nu, säger han.

Kommer ni köpa in fler fordon?

Ja, en 5-7 fordon. Vi kommer också använda lastbilar från vår befintliga flotta, där vi gör en del omfördelningar, förklarar han.

Kommer ni behålla ert kontor i Mjölby?

– Vi kommer behålla kontoret i Mjölby där vi har vår praktiska bas, men ökar inte våra kvadratmeter på kontoret. Administrativt hanteras det mesta från vårt huvudkontor i Hjärnarp. Mjölby passar oss bra totalt sett ur geografisk synpunkt, vi har ju fler affärer än Arla, säger Jonas Råstedt.

På kontoret i Mjölby finns Björn Paiho som är platschef för verksamheten lokalt.

– När vi startade filialen här 2008 hade vi ett fåtal chaufförer anställda. Nu är vi uppe i 80 chaufförer totalt. Plus att vi i höstas anställde en trafikledare till kontoret här i Mjölby, säger Björn Paiho.

Utanför fönstret på Tommy Nordbergh åkeri i Mjölby är det mitt i veckan tomt på den stora parkeringen för lastbilarna. Vi hittar en lastbil på baksidan med motorn igång.

– Det är så det ska vara. Alla är ute och kör. Det ser ljust ut för oss i Mjölby, säger Björn Paiho.

Tommy Nordbergh åkeri AB

Tommy Nordbergh åkeri är ett av Sveriges större fristående åkerier som ej tillhör någon spedition. Bolaget har sitt säte i Hjärnarp med filialer i Mjölby och Mariestad. Bolaget sysselsätter drygt 270 anställda och har cirka 140 lastbilsekipage, varav drygt 100 är egenägda. Omsättningen i åkeriet uppgick 2015 till nästan en halv miljard kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om