Inom loppet av två månader har det inträffat tre allvarliga arbetsplatsolyckor på BT Products.
Säkerheten i arbetsmiljön ses nu över.
Den senaste olyckan inträffade på utlastningen på måndagskvällen.
En medelålders man, och erfaren utlastare, råka då vippa en leveransklar truck över kajkanten och åkte själv med i fallet. Han fick vänsterfoten under trucken och ådrog sig ett benbrott.
-- Vi har tyvärr haft ett antal truckolyckor och ser nu över truckhanteringen totalt vad gäller de anställdas säkerhet. I de tillbud och olyckor som skett under de senaste ett och ett halvt åren har truckar varit inblandade i 40 procent av fallen, uppger företagets skyddsingenjör Roland Birath.
Det är han och Metalls huvudskyddsombud Mikael Evefjord som leder översynen av säkerheten, som inleddes tidigare i vår.
I februari påkördes en person av en truck, klämde sig och blev höftskadad.
I mars backade en anställd på en ståtruck in i gafflarna på en annan truck och ådrog sig benbrott.
Och så nu i april ett nytt benbrott på en tredje avdelning, återigen med en truck inblandad.
Magnus Tengvert, fackklubbsordförande på Metallsidan, har diskuterat den dystra utvecklingen med huvudskyddsombudet.
-- Vi vet inte varför det blivit så här. Det är som en ketchupflaska. Allt kommer på en gång. Vi har tidigare tyckts oss vara förskonade från allvarliga olyckor även om det förra året inträffade en med en anställd som bröt båda benen. Även då var det en truck inblandad, konstaterar Magnus Tengvert.
Fackklubbsordföranden säger att det förvisso är körigt på företaget, men så har det varit i två--tre års tid, och den ökade arbetsbördan har företaget mött upp med att plocka in fler folk.
Enligt Roland Birath är det lite tight på kajkanten där truckarna ställs upp för att sedan lastas på långsidorna i lastbilen, men utlastningen är inte överrepresenterad i olycksfallstatistiken.
Corren har uppgifter som säger att personalen på utlastningen vill gå ifrån den nuvarande sidolastningen och istället lasta fordonen bakifrån. Det kräver ombyggnad och viss utbyggnad.
En sådan utlastning skulle, menar de anställda, göra hela processen smidigare och höja genomströmningshastigheten.
Magnus Tengvert bekräftar att det är på detta viset. Han säger också att företaget håller på med en utredning om utlastningen.
-- Jag är övertygad om att det kommer att bli någon förändring av utlastningen de närmaste två--tre åren. Medan det i dag görs 40 000 elektriska truckar på ett år i Mjölby ska det inom fem år göras 60 000, säger Magnus Tengvert.
Vad som finns som ett alternativ för företaget till att bygga om utlastningen, och slippa stora investeringskostnader, är att köra iväg allting till en omlastningscentral på en annan adress.