Ärenden om kränkningar ökar

Utbildningsnämndens årliga rapport om kränkande behandling visar på en ökning i antalet ärenden – särskilt i förskolan.

Det är inom förskolan som antalet ärenden har ökat tydligast.

Det är inom förskolan som antalet ärenden har ökat tydligast.

Foto: Mostphotos

Mjölby2019-07-30 21:21

Mjölbys skolor har ett mångårigt arbete mot kränkande behandlig av elever. I den årliga rapporten till utbildningsnämnden framgår att läsåret 2018/2019 rapporterades 457 ärenden. Jämfört med läsåret 2017/2018 så är det en ökning. Då rapporterades 394 ärenden. Det som sticker ut mest är förskolan där antalet ärenden steg från 17 till 41.

– Frågan är alltid om det är fler i praktiken eller om skolan blivit bättre på att rapportera. Det är alltid svårt att avgöra vad som är vad, säger Kerstin Massawe, utbildningsstrateg.

Enligt rapporten handlar en majoritet av de rapporterade fallen om verbala kränkningar som övergår till fysiska konfrontationer. Både kränkningar från lärare mot elev och elev mot elev innefattas av rapporten.

Gun-Inger Andersson är ordförande i utbildningsnämnden och alarmeras inte av ökningen. Hon påpekar också svårigheten i att skilja mellan en faktisk ökning i antalet fall, eller om rapporteringen blivit bättre.

– Resursenheten försöker se till att man jobbar likvärdigt på de olika skolorna med de här frågorna. Så det finns rutiner och man har hållit på i flera år och de gör ett digert jobb. Så just nu ser vi inte, från nämndens sida, att det finns ett behov av att tillsätta ytterligare medel.

Om eleverna lugnar ner sig med ökande ålder eller om skolorna fortfarande är dåliga på att rapportera framgår inte. Men i gymnasieskolan sjunker antalet ärenden drastiskt till 12 respektive 11 ärenden per läsår, och i vuxenskolan rapporteras bara ett enda ärende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om