Redan till påsk börjar det märkas om det är en bra glass-säsong, om köper folk mycket då fortsätter det.
Det berättar Roger Altsäter, vd på ASM Foods, som hyggligt nog avbryter sin semester en stund för att låta sig intervjuas av Corren.
– Tittar solen fram till påsk är det en bra start, och det gjorde den här i Sverige och även i södra Europa dit vi också säljer mycket. Vårvärme är en bra indikator för att glassförsäljningen ska gå bra hela året, även om det helst inte ska regna allt för mycket i juni, juli och augusti.
Men senaste veckornas värmebölja kan också påverka en hel del.
Hälften av produktionen på ASM Foods går nämligen till glassförsäljning.
Sylt och choklad
ASM Foods tillhandahåller sylt och choklad för livsmedelsindustrin, mejerier, glassindustrin, bagerier och konfektyrindustrin. Det är inte bara fyllning till glass det handlar om utan även marmelad och yoghurtsmaker för att nämna något. Mycket går på export till sammanlagt 43 länder.
Exakt bra det går just nu går det först att se senare i höst och glass-säsongen brukar hålla i sig till och med slutet av augusti.
– Fram till och med juni hade vi en 14-procentig ökning av omsättningen jämfört med förra året. Piken kan komma i juli, augusti, september eller slutet av året då våra kunder ska bygga upp glasslagret igen , säger Roger Altsäter.
Produktionen är på 18 500 årston, varav hälften går till glass berättar han. En mängd som är lite svår att föreställa sig, men visst låter det mycket i alla fall.
Produktionsökningen hade kommit i alla fall, menar han, även om den inte blivit lika stor menar han.
Ökningen syns även på personalantalet.
Fler än förra året
– Denna sommar har vi satt in 25 till 30 fler jämfört med föregående år, och vi räknar med att behålla 10 av dem i höst.
ASM Foods har 150 anställda. Många av dem är ungdomar, men det finns också gott om rutinerat folk som jobbat på företaget i 16, 17 år. Genomsnittåldern är 37 till 38 år.
Brukar ni bjuda på glass när ni har firmafester?
– Det försöker vi att undvika, eftersom många måste provsmaka mycket glass, choklad och sylt dagligdags.
Däremot provsmakar de anställda glass, bakelser och mejeriprodukter på de informationsmöten som hålls fyra gånger om året som ett sätt att plocka fram nya produkter.
Tycker du själv överhuvudtaget om glass?
– Jag älskar glass, men det gjorde jag också innan jag började på det här jobbet, svarar Roger Altsäter.
Vi avslutar telefonsamtalet och han fortsätter till golfbanan.
Egentligen hade också jag gärna velat prata med honom om hur han ser på utvecklingen för bostadsplanerna för närbelägna Svartå strand och hur det påverkar ASM-fabriken, men vi enas om att det kan vänta till efter semestern.