Det blir mer än en fördubbling av den nuvarande försäljningsytan, berättar försäljningschefen Ulf Liman. Hallen kostar 2,8 miljoner kronor.
- Vi har länge funderat på att bygga ut och en möjlighet yppade sig när kommunen erbjöd oss att köpa 3 800 kvadratmeter norr om nuvarande anläggningen i september. Nu får vi goda utrymmen att exponera våra bilar med ett 30 meter långt skyltfönster mot Kungshögarondellen, fortsätter Liman.
Den gamla och nya hallen förbinds av en inglasad gång.
Förbättrade exponeringsmöjligheter är självfallet ett tungt motiv men praktiska skäl väger också in. Företagets begagnade bilar har stått ute i ur och skur.
- Det är inte så kul att inleda en kundkontakt med att skrapa snö och is från rutan, säger säljaren Per-Gustaf Sunnerfjord.
Hur vågar ni då ta ett sådant beslut denna turbulenta höst?
- Vi har också drabbats av försäljningsnedgång men inte så mycket som branschgenomsnittet. Konjunkturen vänder så småningom och min chef brukar säga "att efter regn kommer solsken". Det visar att vi tror på en positiv framtid i Mjölby, säger Ulf Liman.
Liman påpekar också att det är en fördel att sälja en världsomspännande koncerns märke utan ekonomiska problem och som under 2009 komer att marknadsföra åtta produktnyheter.
Toyota (BT) är Mjölbys största privata arbetsgivare. Påverkar det er försäljning?
- Nja, vi har en privat ägare som säljer Toyotas personbilar och Toyota äger truckfabriken och det är självklart ingen nackdel, säger Ulf Liman.
Anläggningen i Mjölby sysselsätter sju personer och nyligen har man anställt en mekaniker.
Den nya hallen beräknas stå klar i februari.
Företaget har funnits i Mjölby sedan 1993 och flyttade 2005 in i de nuvarande lokalerna på Kungshöga- området. Huvudanläggningen i Linköping och företaget finns också i Norrköping.