Cykelvägen förlängs utmed Hargsvägen

Kommunens utbyggnad av cykelvägnätet fortsätter nu med att gång- och cykelvägen förlängs utmed Hargsvägen och Finnstugatan.

Foto:

Mjölby2015-10-03 00:00

Förra veckan klubbade tekniska nämnden den nya planen för gång- och cykelvägar (GC) och trafiksäkerhetsprogrammet. Det innebär att det finns ett politiskt beslut på att fortsätta göra Mjölby till en cykelkommun.

Cykelplanen ersätter en gammal plan från 2002. Den nya planen var i princip färdiggjord redan för ett år sedan men har först nu klubbats politiskt. Dröjsmålet beror på personalbyte på förvaltningen och att den politiska organisationen ändrades i vintras med inrättandet av en teknisk nämnd.

Mycket i planen har redan gjorts eller är under arbete. I Skänninge byggs, eller har just byggts, flera cykelbanor längs de centrala tillfartsgatorna.

Nästa stora cykelbaneprojekt rör den östra delen av Mjölby tätort. I vår kommer arbetena att startas med att förlänga cykelbanan längs Hargsvägen och Finnstugatan fram till korsningen med Bockarpsvägen.

– Vi har ansökt om att Trafikverket bidrar med halva kostnaden, verkets pott för trafiksäkerhetshöjande åtgärder i Östergötland är på 4 miljoner och det är många som vill ha del av de pengarna, säger Joel Runn, trafikingenjör på kommunen.

Mjölby har budgeterat 2 miljoner kronor per år, varav 1 miljon till GC-åtgärder och resten till trafiksäkerhetshöjande åtgärder i allmänhet.

I och med att en fyra meter bred GC-bana byggs i kanten av vägen, kommer platsen för bilarna att minskas, precis som tidigare gjorts på resten av Hargsvägen. Något som retat upp en del bilister.

– Avsikten är ju att få ner hastigheterna. Hargsvägen var rak och bred och inbjöd till fortkörning. Från och med i höst kommer hastighetsbegränsningen att sänkas till 40, säger Joel Runn.

De flesta gator i Mjölby tätort kommer att få nya fartskyltar från och med i höst.

I gång- och cykelplanen finns en lista på framtida projekt och hur de prioriteras i tid. Andra viktiga projekt är att bygga om övergångsstället över Burensköldsvägen vid restaurang Meet. Kommunen räknar med att trafiken där ökar, både biltrafik och cykeltrafik. Det kommer att bli ett upphöjt övergångsställe.

Cykelbanan längs Bockarpsvägen vill man också förlänga men där behöver man skapa ersättningar för gatans p-platser, som då skulle försvinna.

Nya farthinder vid Prästgårdsliden och på Sörbygatan intill Blåklintskolan är andra framtida åtgärder.

– I planen finns även plats för bättre cykelparkeringar och pumpstationer, säger Joel Runn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om