Passagerarna rasar efter fem timmar i strömlösa tåget

I fem timmar stod ett av Östgötatrafikens pendeltåg stilla mellan Skänninge och Mjölby utan ström. Många av passagerarna rasade över kylan och bristen på information i Correns kommentarsfält. "Nu blir det hem och kräva saftiga ersättningar från ÖT", skriver en resenär.

Resenärerna blev fast på tåget i totalt fem timmar. Många ombord är starkt kritiska till hur lite information de fick under tiden de satt fast.

Resenärerna blev fast på tåget i totalt fem timmar. Många ombord är starkt kritiska till hur lite information de fick under tiden de satt fast.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2024-01-15 15:35

Här har vi gjort ett utdrag ur vår direktrapportering från måndagens tågstopp i Mjölby:

Runt klockan 9:

Mia Ryding Thollander: "Det är svinkallt på tåget. Många börjar frysa ordentligt. Och vi får ingen information."

Anna: "Vi sitter och fryser på tåget som varit strömlöst sedan det stannade. Ingen information alls och det är riktigt kallt."

Runt klockan 10:

Micke: "Man börjar ju fundera på när Östgötatrafiken lär sig att informera passagerarna om vad som händer. Sitter fast på pendeln sedan 7:30 utan någon som helst info om vad som händer. Kallt som faan då ingen värme kommer."

Sofie: "Det har suttit folk och frusit på det där tåget sen flera timmar tillbaka utan någon som helst information förutom den som MVT har kunnat publicera och ni diskuterar om ni ska evakuera eller bärga först?! Är det ett skämt?? Ut med folket och se till att de får nått varmt i sig och kan ta sig vidare dit de ska! Fy fan så dåligt!"

Johan: "Det är ju som ett skämt. Vi hade kunnat gå härifrån om de bara släppt ut oss. Den information vi får är att det snart ska börja bärga oss. Det har de sagt sen klockan nio. Lite som ett vänligt gisslandrama."

undefined
Resenärerna blev fast på tåget i totalt fem timmar. Många ombord är starkt kritiska till hur lite information de fick under tiden de satt fast.

Runt klockan 11: 

Pernilla: "Pratade med Östgötatrafiken och de vet fortfarande inte efter 4 timmar vem som ska fatta besluten om vad som ska göras med tåget. Förstår att det tar tid när det inte finns några som tar ansvar för det."

Birgitta: "Helt otroligt att inte Östgöta trafiken agerar snabbare! Vi passera just det stillastående tåget och man såg frysande passagerare som hoppades på hjälp. Om ett företag sköttes så illa gällande service och info så skulle man inte ha några kunder kvar! - nya ledare behövs!"

Marie: "Helt otroligt att det skulle ta 4 timmar. Så dåligt skött av Östgötatrafiken."

Maria: "Man kan ju undra hur det kommer sig att de inte har färdiga planer till dess tillfällen? De borde ju ha vanan uppe med stillastående tåg, snö, solkurvor, löv, avgrävda kablar, växelfel, signalfel osv."

Runt klockan 12: 

Helga: "Hur länge ska det behöva väntas på att Östgötatrafiken gör nått. Folk fryser, mobiler kan inte laddas. Gör något nu. Detta är under all kritik."

Malin: "Jag hoppas innerligt att några ansvariga på Östgötatrafiken möter dessa resenärer på stationen med värme, godis kaffe choklad och information om vad som händer nu med drabbade vidare resor, förlorad arbetsinkomst."

Annika: "Undrar om vi får någon ersättning för förlorad arbetstid och sveda och värk. Att stå på stationen och lyssna på alla utrop med varierande och motsägelsefull information intressant, de verkar inte ha koll alls."

Malin: "Oväntade saker sker och vissa saker styr man inte över men så stort företag som Östgötatrafiken som varit i många ”blåsväder” sista tiden borde ha större ordning på sig och det som skedde idag är ett stort misslyckande enligt mig."

Micke: "Vi fick dra nödöppning för att komma av när vi väl kommit till Mjölby. Så nu blir det hem och kräva saftiga ersättningar från ÖT."

undefined
Så här såg det ut i det strömlösa, stillastående tåget.

Under förmiddagen kommenterade även Trafikverket och Östgötatrafiken händelserna så här:

Andreas Benegård, Östgötatrafikens trafikinformationscentral: "Det blev bara strömlöst som jag förstod det. Ett fordonsfel handlar det om i alla fall. Man dividerar om man ska bärga eller om man ska evakuera först. Men något är på gång i alla fall. Jag ser att de har kört fram två tågset, för att kunna orka med att dra det stillastående tåget."

Katarina Wolfram, presskommunikatör, Trafikverket: "Man har haft ett hjälpfordon på plats. Tanken var att det skulle dra tåget tillbaka till Mjölby. Men de har nyligen gett besked om att det inte går så bra, så nu ska tåget evakueras. Jag vet inte om det blir så att man ställer ett tåg bredvid, så att man kan kliva över, eller om det blir till bussar."

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken: "Vi får verkligen hoppas att det blir färdigt det där nu. Jag förstår att de är frusna och känner sig drabbade ombord. Det har jag största förståelse för. Det är lång tid nu".

Andreas Benegård: "Det är framme vid perrongen och folk kliver av. Enligt vad jag ser på vår karta gick det för egen maskin i 30 km/h."

Daniel Mossberg, presskommunikatör, Trafikverket: "Gällande Mjölby och tågproblemet där så kunde vi kl. 12.40 återigen trafikera sträckan som normalt efter att ha evakuerat resenärer och bogserat tåget."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!