Det ska bli ortens stora turistattraktion

Ett showroom för lokal mat. Ett museum och en turistmagnet om potatis och åkerbönor. Mjölbys svar på Lalandia. Det är vad den här gruppen sitter och planerar.

Så här tänker sig skaparna att World Food Center i holländska Ede ska bli. Kanske kan Mjölby låta sig inspireras.

Så här tänker sig skaparna att World Food Center i holländska Ede ska bli. Kanske kan Mjölby låta sig inspireras.

Foto: WFC

Mjölby2019-01-28 15:00

"Upplevelsecentrum för mat" är arbetsnamnet på projektet som länsstyrelsen 2017 beviljade pengar till att utreda.

På torsdagen hade gruppen möte i Mjölby stadshus, med deltagare från länsstyrelsen, regionen, Vreta Kluster och naturbruksgymnasiet och kommunen, som är med och finansierar förstudien.

– Vi har gjort en marknadsanalys och nu diskuterar vi möjliga alternativ till placering och ekonomiska förutsättningar, och förstås vad det skulle kunna innehålla, säger Eva Rådander som är Mjölby kommuns marknadschef.

Att det är Mjölby som är rätt plats för att visa upp och sprida kunskap om lokalproducerad mat, och att tiden just nu är den rätta, är de alla överens om.

– Regionen har satsat på Vreta Kluster som ett forsknings- och utvecklingscentrum för aktörer inom de gröna näringarna. Men det saknas en plats att visa upp och informera om vad vi ska äta och vad vi inte ska äta, säger Peter Larsson, ansvarig för näringslivsutveckling på regionen.

Han ser ett upplevelsecentrum som ett sätt att marknadsföra den regionala livsmedelsstrategin.

– Det ska attrahera både vuxna och barn, och sprida kunskap om miljö, klimat och vårt behov av en ökad grad av självförsörjning, tillägger Madeleine Söderstedt Sjöberg, tillväxt- och näringslivsdirektör på länsstyrelsen.

Gruppen har även haft kontakt med staden Ede i Nederländerna där det planeras en slags mötesarena för konsumenter och producenter. Äventyrsparken byggs av samma företag som gör Disneys parker, fast den här blir mindre plastig och kommersiell. I Holland pågår även närliggande projekt om stadsodling.

Eva Rådander ser även möjligheter att i centret bedriva utbildning, ordna utställningar, visa nya forskningsrön, prova på-kök, ha restaurang och museum för besökare.

– När Lalandia byggs kommer vi att ha tre stora besöksmagneter i närområdet, med Kolmårdens 700 000 besök och Astrid Lindgrens världs 500 000, säger Eva Rådander och ser ett upplevelsecentrum i Mjölby som ytterligare en attraktion för alla de människorna.

Än så länge har inte arbetet inletts med att introducera lokala matproducenter i projektet, eller andra företag som är mer eller mindre en del av produktion och distribution av livsmedel, som Väderstad eller Toyota MH.

Men möjligheten till nya arbetstillfällen, uppsving för den lokala handeln och fortsatt ökad inflyttning, synergieffekterna som hägrar i ett sådant scenario kan göra vilken marknadschef som helst belåten.

sune.johansson@ostgotamedia.se

Mer att läsa

worldfoodcenter.netInformation om ett planerat kunskaps- och upplevelseområde om mat i en före detta militär anläggning i nederländska Ede.

liu.se/forskning/agtech2030 Teknik- och innovationsprojekt inom lantbrukssektorn på Linköpings universitet med en budget på 200 milj kr.

vretakluster.se Om företagsparken utanför Berg för de gröna näringarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om