Från NCC:s driftcentral i Hulje i Mjölby styrs snöröjningen i västra länsdelen åt Trafikverket. Det är ett stort område som sträcker sig från Linköping till Gränna och från Tranås till Motala. E4 förstås, men dessutom en mängd småvägar, sammanlagt 130 mil väg. Tänk Linköping–Bryssel.
På stora monitorer kan platschef Tomas Pettersson och arbetsledare Stefan Andersson hålla koll på alla kontrakterade snöröjare via deras gps:er i bilarna. NCC har även egna vägvakter som rör sig i området och kollar snöläget.
Vinden gör att det hela tiden bildas hårt packade drivor på slättens vägar.
Men det finns även annan teknisk assistans. På skärmarna finns tillgång till SMHI:s prognoser inklusive radar- och satellitbilder och info från Trafikverkets VVIS, vägväderinfostationer, längs de stora vägarna.
– De är utrustade med kamera som visar vägbanan. Var tionde minut kan vi se hur det ser ut, visar Stefan Andersson på sin datorskärm.
Mellan klockan 02 och 08 har sammanlagt 35 plogbilar och traktorer rört sig i området, varav 15 på E4. På förmiddagen får chaufförerna lite välbehövlig vila. Men vinden gör att några av dem snart behöver kommenderas ut igen.
– Det är en avvägning när de ska kallas ut, säger Tomas Pettersson som ändå tycker att man varit lyckligt lottade i den här landsändan.
Ulf Martinsson är en av underentreprenörerna. Tredje generationens chaufför med egen bil, NCC är hans främsta uppdragsgivare med snöröjning på vintern och asfalttransporter på sommaren.
– Här mellan Väderstad och Vadstena blåser det igen direkt. Faktum är att det är samma snö jag plogar om och om igen, säger han med ett skratt.
Det dånar och skakar i bilen när han plöjer upp strängarna med tjockt och hårt packad snö på vägbanan. Det är trångt på den smala vägen över slätten. Vi varje möte måste han sakta in. På vissa avsnitt går det inte alls att mötas. Å andra sidan ser man långt på slätten.
– Det finns vägpartier där det blåser igen helt. Vid Appuna finns ett sådant ställe. Jag vet inte varför det blir så just där.
Vi vänder i rondellen vid Solhaga och åker tillbaka mot Väderstad. Strängarna har återkommit i vänstra kanten där drivsnön samlat sig bakom vallen.
– Det knepiga är att det blir värre för varje gång man plogar. Vallen blir högre och drivorna större. Egentligen skulle man aldrig börja ploga. Då skulle det blåsa rakt över vägen, säger Ulf med ett leende.