Elever förhandlar som FN-delegater

I år firar FN-rollspelet på Kungahögaskolan fem år. Linnea Bjellqvist och Amanda Karlsson berättar om årets tema.

Linnea Bjellqvist agerar sekreterare och Amanda Karlsson har rollen som ordförande i FN:s generalförsamling när Kungshögaskolan gestaltar FN.

Linnea Bjellqvist agerar sekreterare och Amanda Karlsson har rollen som ordförande i FN:s generalförsamling när Kungshögaskolan gestaltar FN.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2014-12-10 17:23

FN-rollspel är en pedagogisk metod som förhoppningsvis kan göra globala frågor mer begripliga och intressanta för många elever.

I över 50 år har FN-rollspel arrangerats på högstadie- och gymnasieskolor och också på universitet och högskolor världen över.

I ett FN-rollspel antar deltagarna rollen som ambassadörer för något av FN:s medlemsländer. I förhandlingar och debatter försöker de hitta gemensamma lösningar på internationella problem och kriser.

FN-rollspel blir en övning i diplomati.

Vilka är ni som genomför FN-rollspelet på Kungshögaskolan?

– På Kungshögshögskolan är det Samhällsprogrammet och Teknik -3:orna som är med och gestaltar hur det går till i FN:s generalförsamling.

Varför gör ni det här?

– Skolan började med det här när Samhällsprogrammet fick en internationell inriktning. Rollspelet ökar kunskapen om länders relationer till varandra, och vi får träna på att argumentera och ta ställning.

Vad gör ni i rollspelet?

– Det är inte planerat i förväg. Vi vet våra ståndpunkter men annars är det inte förberett med några repliker. Hur vi argumenterar kommer spontant.

Vad har ni får tema i år?

– I år diskuterar vi Syrien och IS, ebola och Post 2015.

Fotnot: Post-2015 ett arbete där FN jobbar med att formulera en ny global utvecklingsagenda som kan ta vid då millenniemålen går ut 2015 Den ska ligga till grund för den värld vi vill ha i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om