Det är ett förslag från Näringslivsrådet i Mjölby som ligger bakom tillkomsten av trailern.
– Idén kommer från skolan i samarbete med Tommy Borg på Bojo. Vi tyckte att det skulle vara roligt att göra något ihop med näringslivet, säger Fredrik Einvall som är rektor på Dackeskolan.
På skolans innergård står släpvagnen parkerad. Utvändigt är den färdig med stora bilder av gymnasieelever och texten "Du behövs i Mjölby" samt en lista på sponsorerna som bidragit med medel till trailern.
Till släpet hör även en dragbil som ska forsla runt trailern på olika event. Den är dock just nu iväg på lackering.
Enligt Fredrik Einvall är trailern ett bra exempel på hur skolan försöker förankra undervisningen och de praktiska övningarna i verkligheten.
– Vi samarbetar mycket med näringslivet och det här blir samverkan på riktigt, säger han.
Han menar att eleverna får verkligt material att arbeta med, i stället för att man bygger något som sedan rivs. Förutom att man jobbar mot verkliga kunder i form av de lokala företag och kommunen, så får man även öva på att samarbeta med andra blivande yrkesgrupper.
Eleverna på byggprogrammet är i stort sett färdiga med sin del av jobbet. De har byggt väggar inne i trailern. Kompisarna på finsnickeri ska nu inreda den uppvärmda delen av trailern med ett litet pentry. Där kommer även en sittgrupp finnas. El- och dataeleverna ska göra installationer, bland annat ska det finnas wifi och videoskärmar. Även guldsmedseleverna är med på ett hörn och gör sponsorsplaketter.
Hela ena sidan kan öppnas så att trailern får karaktären av en scen.
Trailern beräknas få officiell premiär i början av mars när gymnasieskolorna i Mjölby reser runt och informerar åttondeklassare i Mjölby, Ödeshög och Boxholm om varför Mjölby ska vara deras förstaval till gymnasiet nästa år. Men Toyota Material Handling, som är en av delfinansiärerna, har redan använt vagnen när de haft event i Mjärdevi och på Mantorp Park i höstas.
Det kommer företaget fortsätta med. Det handlar om att marknadsföra och visa upp sig på olika event, men även rekrytera personal.
– För oss är huvudsyftet med vagnen att locka elever till de tekniska programmen i Mjölby. Att vi kan använda den för vår egen marknadsföring är en bonus, säger Kristoffer Andersson, strategisk kommunikatör på Toyota i Mjölby.