Inom kort ska den nya cykelvägen längs Hargsvägen och Finnstugatan vara klar. Då fortsätter kommunen bygga cykelväg längs Bockarpsvägen mellan Finnstugatan och ner till Lagmansgatan. Cykelvägen kommer att ligga på norra sidan av gatan.
Ett annat projekt som är på gång är en cykelväg längs Industrigatan från Svartåliden där den ansluter till en befintlig cykelväg från Kungsporten respektive till Prästgårdsliden via cykel- och gångbron över ån, och bort till Duvelundsplan. Därifrån kommer man vidare på cykelvägen längs med ån.
– Det är redan i dag mycket gång- och cykeltrafik längs industrigatan med många arbetsplatser och utbildningsföretag, säger trafikingenjör Joel Runn på Mjölby kommun.
Här finns bland annat Arbetsförmedling, Komvux och Norrgårdens utbildningscentrum. Längst bort mot Duvelund bygger kommunens fastighetsbolag Fami just nu lokaler åt socialförvaltningens avdelning för råd, stöd och behandling, som blivit av med sina lokaler i ”Medaljen”-huset på Kyrkogatan. Den byggnaden där socialförvaltningen haft 1 200 kvadratmeter kontor ska rivas för Svartåstrand-projektets kommande utbyggnad.
– Det kommer alltså att bli ytterligare mer trafik på Industrigatan när den flytten sker, säger Joel Runn.
Även här kommer cykelbanan att anläggas på norra sidan av gatan.
Det omdiskuterade övergångsstället på Vetagatan kommer att byggas om. En trafikutredning har gjorts efter att boende klagat på dålig trafiksäkerhet för skolbarn på väg mellan Slomarp och Egebyskolan – trots att det är trafikljus vid övergången. Nu kommer trafikljusen att ersättas av ett så kallat platågupp, alltså att vägbanan höjs upp en bit just där övergångsstället finns. Det blir därmed ett fartgupp som väntas sänka bilisternas hastighet. Guppet ska kombineras med intensivbelysning. Ett liknande övergångsställe kan studeras på Prästgårdsliden intill utegymmet.
Också i Skänninge görs livet säkrare för oskyddade trafikanter. På Borggatan blir det två upphöjda övergångsställen i anslutning till skolan. Tanken är att de ska fungera fartdämpande. Den olycksdrabbade korsningen Borgmästaregatan–Idrottsvägen blir också upphöjd för att minska farten. Redan har stopplikt införts från Borgmästaregatan.
Fotnot: Mjölby har mest cykelväg per innevånare i länet enligt en undersökning Corren skrev om härom veckan.