I går skedde den första gjutningen av underhållsdepå för tåg i Boxholm. Ritningen av konstruktionen signerades av bland annat Östgötatrafikens VD Paul Håkansson, byggföretaget Peabs platschef Leif Andersson och Jernhusens kommunikatör Charlotte Törsleff. Ritningen är numer ingjuten i underhållningsdepån.
Ökad säkerhetÖstgötatrafikens Paul Håkansson är positiv till samarbetet.
- Vi är oerhört glada att vi nu har en depå i Boxholm. Det innebär en ökad säkerhet för våra resenärer, säger han.
Paul Håkansson menar också att de tåg som ska in på underhåll på morgnar och sena kvällar kommer att tas ur trafik i Boxholm istället för Linköping.
Första och sista tåget kommer därmed att gå till Boxholm.
- Tågdepån innebär ökad sysselsättning och verksamhet för Boxholms kommun, säger Paul Håkansson.
Östgötatrafiken kommer också att köpa in åtta nya tåg vilka beräknas vara i bruk 2015.
Mycket arbetePaul Håkansson berättar att samarbetspartnerna Östgötatrafiken, Arriva och Jernhusen känner sig välkomna i Boxholm.
Boxholms skogar sålde marken till Jernhusen, som i sin tur kommer att arrendera ut marken till Arriva.
Bygget av underhållningsdepån har inneburit mycket arbete. Det har varit en stor yta att arbeta med och det ihållande regnet har försvårat situationen, berättar Jernhusens Charlotte Tösleff.
Viktig för BoxholmKommunalrådet Per-Arne Larsson anser att tågdepån är oerhört viktigt för samhället Boxholm.
- Den genererar arbetstillfällen. Allt från transport till städning, en fantastisk möjlighet, säger han.
Tågdepån kommer att öka kapaciteten av tågunderhåll i Östergötland och bidra till fler hela och rena tåg tåg kommer i tid till resenärerna. Tidigare underhölls tågen I Västerås.
Invigning hösten 2013Den totala investeringen av anläggningen beräknas kosta omkring 300 miljoner kronor.
- Under hösten 2013 beräknas Boxholms underhållningsdepå vara klar, meddelar Jernhusens Charlotte Törsleff.