Redan för fem år sedan föreslog en annan mjölbybo att kommunens leasade personbilar skulle kunna fungera som en bilpool på kvällar och helger. Förslagsställaren menade att en sådan pool skulle kunna täcka både kommunens behov av tjänstebilar och kommunmedborgarnas tillfälliga behov av transporter.
Medborgarförslaget behandlades i kommunstyrelsen 16 mars 2011. Det blev politisk oenighet men den dåvarande rödgröna majoriteten beslutade att en förstudie skulle inledas. Moderaterna och folkpartiet motsatte sig detta med motiveringen att biluthyrning inte är ska vara en kommunal verksamhet utan ska skötas av den privata marknaden.
– Jag tror inte att det ledde till något konkret, säger kommunchefen Dag Segrell.
Han menar att förslaget föll på försäkringsfrågor. Det visade sig att det blev problem med att få försäkringar att täcka skador om kommunens leasingbilar användes för privat bruk.
Kommunen hade strax före detta av konsulten Dag Henning beställt en rapport med namnet ”Energiplan och klimatstrategi”. Den antogs av fullmäktige i december samma år och i en lista på ”Tänkbara framtida åtgärder” finns förslaget om en bilpool med. Listan har en lång rad andra punkter varav många handlar om förbättringar för cyklister.
– Frågan har inte väckts sedan dess. Man bedömde att det skulle bli administrativt knöligt. Men nu när frågan kommer upp igen får vi gå tillbaka och se vad vi sa då, menar Dag Segrell.
Linköpings kommun har ett avtal med företaget Sunfleet och använder deras miljöbilar till tjänsteresor med hjälp av ett bokningssystem. Även allmänheten har möjlighet att ansluta sig till denna bilpool.