0,5 meter cykelväg per Mjölbybo lät ju inte så bra i SCB:s statistik som olika medier refererade i torsdags. Sämre än genomsnittet och långt under riktiga cykelkommuner som Linköping och Motala.
Sanningen är dock att Mjölby har mycket mer. Kommunen leder faktiskt länsligan med 3,8 meter/invånare eller totalt 100 km cykelväg.
Hur har det kunnat bli så fel?– Det är frivilligt att rapportera in siffror till Trafikverkets vägdatabas. Vissa kommuner är duktiga på att skicka in, andra har mindre resurser, berättar Joel Runn som är trafikingenjör i Mjölby.
Kommunen har rapporterat in sitt cykelnät till Region Östergötlands cykelstrategi som startade förra året. På regionens hemsida kan man läsa både om befintliga cykelvägar och planerade.
– De rätta siffrorna kommer att rapporteras vidare till Trafikverket och till SCB, säger Joel Runn som deltagit för Mjölbys räkning med arbetet med den regionala strategin.
Det är fler kommuner som råkat illa ut, till exempel Söderköping, och Ödeshög som tillskrevs den riktigt usla längden två decimeter cykelväg per invånare. Rätta siffran där ska vara 1,7 meter. Genomsnittet i länet är 2,3 meter cykelväg per östgöte.