För tre år sedan upptäckte kommunens tekniska personal vid en inventering att bron angripits av rost.
Man placerade ut skyltar med viktbegränsning för passage över bron och tillsatte en utredning om vilka åtgärder som behöver göras.
Det visade sig att det skulle bli nästan lika dyrt att reparera som att byta ut bron.
– En reparation skulle öka brons livslängd med 15 till 20 år. En ny bro håller i 80 år. Så det valet var inte särskilt svårt, säger gatuingenjör Mats Rydell på Mjölby kommun.
Rivningen av den gamla bron startar 1 september. Från vandrarhemmets sida ville man gärna att byggstarten skulle skjutas upp en månad, för gästernas skull.
Men kommunen vill inte att arbetet ska ske för långt in på den kalla årstiden. Det hänger ihop med att det inuti bron finns högspänningsledningar som måste friläggas och kopplas ur. Detta kan leda till störningar i elförsörjningen, vilket kan få värre konsekvenser om det sker när det är vintertemperatur.
Arbetet beräknas ta åtta veckor. Service- och entreprenadförvaltningen har just arbetat fram ett anbudsunderlag som ska skickas ut. Man hoppas ha fått in anbud till midsommar.
Det handlar om en prefabricerad stålbro.
Under tiden som den gamla bron rivs och den nya byggs på samma stenfundament kommer en provisorisk gång- och cykelpassage ordnas strax nedströms den gamla bron. Även den bron blir en prefabricerad stålkonstruktion med två meters bredd. Räddningstjänsten kommer att göra vissa förberedelser på plats eftersom deras stora fordon inte kommer att kunna köra ut på ön.
Den nya bron plus den tillfälliga beräknas kosta 2,2 miljoner kronor.