"Inspirationskälla för hela lärarkåren"

Många uppskattar det jobb som Marléne Stenman gör för hedersutsatta personer.

Foto: Anders Henrikson (64645)

Mjölby2019-02-04 07:06

Devin Rexvid, forskar om hedersrelaterat förtryck och våld vid Umeå universitet.:

”Marléne Stenman är en vanlig människa, men unik i sin lärargärning. I sina möten med utsatta elever gjuter hon liv i skolans styrdokument, det vill säga skollagens och läroplanens intentioner om att skolan är till för barnen.

Det betyder att skolan, när en konflikt uppstår mellan dess värdegrund och föräldrars hedersbaserade värderingar, ska lägga fokus på elevens rätt till utveckling och lärande.

Hennes lojalitet ligger inte hos föräldrarna eller i vissa fall skolan, utan hos de utsatta eleverna.

Marléne Stenman förkroppsligar en föredömlig medmänniska och pedagog för allvarsamma och alldagliga situationer, men är också en inspirationskälla för hela lärarkåren.”

Sara Mohammad, grundare av GAPF:

”Marlene har bokstavligt räddat livet på bortförda barn och elever. Hon är en lärare som sätter elevens behov före föräldrars krav på hänsyn till deras kultur och religion. Krav som kommer i konflikt med barnets lagstadgade rättigheter.

Marlene har en empatiskt förmåga, når elevers inre värld och skapar tillit, med medmänsklighet i fokus. Med sitt genuina engagemang ger hon ett villkorat stöd till utsatta.”

Hoshi Kafashi, verksamhetsansvarig för Shanazi Hjältar och Hjältinnor, Linköpings kommun:

”Marléne Stenman är en engagerad lärare, en fantastisk människa och vän. Outtröttligt och prestigelöst kämpar hon för hedersutsatta flickor och pojkar. Marléne har gett mig så otroligt mycket kunskap och lärt mig att alltid stå upp för det som är rätt. Hon är en stor förebild och inspirationskälla.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om