Torbjörn Sjögren har bara varit på sin nya arbetsplats i tre dagar. Den förre advokaten och näringslivsutvecklaren från Bohuslän vet vad hans första, och kanske viktigaste, uppgift är.
– Att lyssna. Det viktigaste för mig kommer att vara det mänskliga mötet – att lyssna på företagarna och deras åsikter och behov. De är jätteviktiga för Mjölby, det är de som skapar arbetstillfällen och välstånd och det vill jag att de ska känna, säger Torbjörn Sjögren som inte är helt obekant med Mjölby och Östergötland efter att ha arbetat med näringslivsfrågor i länet för tio år sedan.
Näringslivschefens roll är att vara en länk mellan kommunen och företagarna och att arbeta för ett gott näringslivsklimat.
– Företagarna ska känna att Mjölby är en plats där man kan etablera sin verksamhet och expandera samtidigt som man får ett bra bemötande från kommunen.
Rent praktiskt kan kommunen hjälpa företagare med exempelvis mark- eller lokalfrågor. I Mjölbys fall finns ett aktuellt och tydligt ingripande från kommunen då de gick in som ägare till Galleria Kvarnen i centrum.
Torbjörn Sjögren kliver in i sin nya roll precis när Svenskt näringsliv släppt sin rapport över landets kommuners näringslivsklimat. Mjölby kommun har klättrat 48 placeringar sedan ifjol och rankas nu som landets 51:a bästa kommun.
– Det är en imponerande ökning och jag vill ge en eloge till alla som har åstadkommit detta. För mig är det såklart väldigt roligt att komma till en kommun som har så höga ambitioner och rapporten visar att det hårda arbetet har lönat sig. Det blir min utmaning att fortsätta med den här förbättringen.
Han ser stor potential för kommunen att fortsätta i samma takt och lyfter särskilt fram vad han kallar en overkligt bra infrastruktur. Han ser också med stor optimism på orterna utanför centralorten.
– Skänninge med sitt historiska arv, Mantorp som är en nybyggarplats och Väderstad som har flera företag som expanderar kraftigt. Alla kommunens delar är på uppgång.
De största utmaningarna för företagen i Mjölby centrum är konkurrensen från den ökande e-handeln. Enligt Sjögren är det något som alla stadskärnor i landet måste förhålla sig till och ett område som han själv ska arbeta mycket med för att försöka underlätta för företagen.
– Jag gillar inte att se saker och ting som problem utan mer som potential. Kan man vara duktig på e-handel kan man ha en global marknad vid sina fötter.