Man har gjort en behovsinventering som ligger till grund för ett äskande om en kraftig höjning av anslagen de kommande åren. Från 5 miljoner som anslaget varit de senaste åren, till 8 eller helst 11 miljoner om man ska ha en chans att komma ifatt.
"Kommunen har för närvarande en beläggningsskuld på ca 32 miljoner för att uppnå det optimala tillståndet", skriver kommunens gatu- och parkingenjör Mats Rydell i behovsbeskrivningen.
– Förslaget bygger på ett beräkningsprogram som vi använder för att göra analyser av vad vi behöver satsa för att nå våra mål, säger gatu- och parkchefen Magnus Ribbing.
Han menar att kommunen tidigare prioriterat utbyggnaden av cykelvägar, investeringar som man får medfinansiering för av Trafikverket. Därför har det ordinarie gatuunderhållet, som man inte får bidrag för, släpat efter.
Magnus Ribbing har jobbat i flera andra kommuner innan han kom till Mjölby och tycker inte att det är så illa här.
Enligt behovsbeskrivningen så är det mindre villagator som mest drabbats av underinvesteringen. Men en tur runt tätorten pekar snarare på att det är de mest trafikerade platserna som är hårdast slitna. I Kungsporten är det djupa rännor i beläggningen, liksom på Järnvägsgatan. Och vid övergångsställena mittför Resecentrum släpper det i skarvarna mellan asfalt och stenbeläggning. Där är det å andra sidan farthinder och bilarna kör mycket långsamt.
Här kommer lite siffror för er kalenderbitare: Kommunen har 174 km gator (jämförelsevis som strax förbi Värnamo) plus 97 km cykelvägar (Jönköping). Den totala ytan asfalterade cykel- och bilvägar är nästan 1,8 miljoner kvadratmeter eller 250 fotbollsplaner. Nyvärdet på allt detta är 406 miljoner kronor. Målet är att det aktuella värdet inte ska understiga 90 procent av nyvärdet. I dag bedöms värdet vara 339 miljoner men borde vara 371 miljoner. Därav beläggningsskulden på 32 miljoner.
Förslaget på en höjning i årligt anslag till 8 miljoner kronor bygger på att man ska bibehålla den nuvarande beläggningsskulden. Med 11 miljoner per år kommer man att kunna minska skulden efter hand så att slitage och ålder på kommunens gatubeläggningar "successivt minskar till en optimal nivå", enligt rapporten.
Äskandet av medel ligger nu på kommunstyrelsens bord inför budgetarbetet för kommande tre år.