Klart: Så blir de nya priserna för färdtjänsten

"Vänsterpolitikern: Vi behöver inte höja färdtjänsttaxan bara för att Linköping gör det".

Mjölby och Boxholm följs åt när det gäller färdtjänsttaxorna.

Mjölby och Boxholm följs åt när det gäller färdtjänsttaxorna.

Foto: Mikael Svensson/arkivbild

Mjölby2021-06-16 14:00

Färdtjänsttaxorna för Mjölby är fastställda. Efter en kortare debatt i kommunfullmäktige togs beslutet att kortare resor ska kosta 26 kronor medan längre kommer att kosta 52 kronor. Det innebär att de kortare resorna blir billigare i Mjölby än vad regionen föreslagit medan de längre blir lite dyrare. Den enda som yrkade avslag för förslaget var vänsterpartisten Franco Sincic som tyckte att kommunen har så bra ekonomi att färdtjänsttaxorna inte borde höjas.

– Tänk med hjärtat, det här drabbar de svaga grupperna, sade han. Vi behöver inte förändra färdtjänsttaxorna.

Bakgrunden till de förändrade taxorna är att Östgötatrafiken gjort en ny zonindelning, en under 25 kilometer och en över. I förslaget från regionen skulle taxorna bli 35 respektive 50 kronor.

– Men vi vill göra en lättnad och har därför föreslagit att de korta resorna ska kosta 26 kronor i stället, sade Cecilia Burenby (S), kommunstyrelsens ordförande. Om vi inte fattar beslut om en egen taxa är det regionens taxor som gäller. Och zonindelningen är inget vi kan bestämma över.

Däremot höll hon med om att vissa grupper drabbas av de ändrade taxorna.

– Vi vill ge tillbaka i andra änden när det till exempel gäller personer inom LSS som åker färdtjänst till daglig verksamhet. I höst vill vi föra en diskussion om att eventuellt höja timpenningen inom daglig verksamhet. 

Franco Sincic hävdade att det inte finns något i det nya avtalet som säger att kommunen måste höja taxorna. 

– Det här drabbar människor som redan har det dåligt.

Birgitta Gunnarsson (C) påpekade att förändringen bland annat beror på Östgötatrafikens senaste upphandling, som blev dyrare än tidigare. För att finansiera detta är det upp till kommunerna att få in de pengar som fördyringen kostar.

– Färdtjänst är en slags buss och då bör vi följa de ungefärliga priserna även i det här, sade hon.  

Runar Öhman (SD) delade Franc Sincics syn om att taxorna slår mot svagare grupper.

– Det är behjärtansvärt. Men jag tolkar det som att det gjorts en dålig upphandling från början som vi måste försöka hantera. Därför yrkar jag bifall för förslaget.

Franco Sincics förslag att låta taxorna vara oförändrade röstades ner till förmån för kommunstyrelsens förslag. Det innebär att Mjölby kommer att införa samma taxor som Boxholm tidigare beslutat om, nämligen att de korta resorna blir billigare än regionens förslag samtidigt som de längre kostar två kronor mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!