Korsningen olycksdrabbad – men inga ändringar planeras

Det här kan vara Mjölbys mest olycksdrabbade korsning. Elva olyckor de senaste fem åren. Trafikverket ser dock ingen anledning till åtgärder.

Elva olyckor på fem år. Det är statistiken för påfarten till E4 från väg 50 vid Mjölby västra. Inga av dem har varit riktigt allvarliga och Trafikverket ser ingen anledning till åtgärder.

Elva olyckor på fem år. Det är statistiken för påfarten till E4 från väg 50 vid Mjölby västra. Inga av dem har varit riktigt allvarliga och Trafikverket ser ingen anledning till åtgärder.

Foto: Corren

Mjölby2021-01-27 09:00

Det handlar om av- och påfarten väg 50–E4 söderut. De flesta olyckorna har skett när bilister svängt av från motorvägen och ska höger mot potatisrondellen eller vänster mot Skänninge. Det är stopplikt här. Bakomkommande har i flera fall kört in i stillastående bilar vid stoppskylten. Andra har krockat med mötande bilar vid vänstersväng in på påfarten.

Den 20 januari hände den senaste olyckan. En lastbil körde ut i korsningen utan att iaktta väjningplikt. En personbil med två personer i körde in i lastbilen. Båda fördes till sjukhus, den ene, en 20-åring, ådrog sig allvarliga skador. Lastbilschauffören är misstänkt för trafikbrott.

Mellan åren 2010 och 2015 skedde två olyckor i korsningen. De senaste fem åren har elva krockar skett. 21 personer har skadats, men bara en allvarligt. De flesta av de 12 trafikdödade i Mjölby kommun under samma period har förolyckats på mindre vägar eller på E4.

Trafikverkets utredare menar att korsningen inte är exceptionellt drabbad. Visserligen har det varit en ökande mängd olyckor som troligen kan förklaras av en ökande trafikmängd i och med att Viringe handelsområde byggts ut. Men det finns betydligt värre korsningar i länet, menar Peter Linnskog, samhällsplanerare på Trafikverket.

– Omkring 7 000 fordon passerar korsningen per dygn. Det är inte speciellt höga flöden för vägtypen. Det är 60-gräns i korsningen med en nedtrappning från väg 50 från Skänninge där det är 100 kilometer per timme, säger han och menar att korsningen är utformad så som det är brukligt.

– Det finns flera andra trafikplatser längs E4 genom länet som har högre flöden och även mer utfall av olyckor, menar han.

Den norrgående avfarten från E4 på andra sidan motorvägen byggdes om för ett par år sedan och fick då ett så kallat "fritt högersvängsfält" för att minska köbildning av fordon som svänger av från motorvägen. En sådan lösning skulle inte få plats på den norra sidan.

En åtgärd som Peter Linnskog ändå menar skulle kunna bli aktuell är att se över skyltningen i korsningen nu när trafikflödena ökat. Exempelvis tätare varningsskyltar i kurvan ut från motorvägen.

Om ni hade bedömt korsningen som farlig, vilka åtgärder kunde bli aktuella då?

– Det vi vet har god effekt är att bygga cirkulationsplats som vid den andra avfarten. Det är en lösning för att få ner hastigheten, vilket minskar risken för svåra trafikolyckor.

Uppgifterna om antalet olyckor kommer från Transportstyrelsens statistiktjänst Strada. Dit rapporterar polis och sjukvård alla trafikolyckor med personskador. Mjölby kommuns trafikingenjör Joel Runn har möjlighet att själv logga in där och ta ut uppgifter. Och det gör kommunen regelbundet.

– Vi tar ut statistik varje år när det gäller kommunens vägar och gator. Flera av de trafiksäkerhetshöjande åtgärder vi gör baseras på att man ser vilka olyckor som sker, och anledningen till dem, säger Joel Runn.

Som exempel nämner han rondellen Burensköldsvägen–Smålandsvägen och övergångsstället på Järnvägsgatan vid Colorama där det varit flera olyckor med gående och cyklister. Idrottsgatan–Borgmästaregatan har också byggts om.

Huvuddelen av skador i trafiken inom Mjölbys tätorter är gående som halkar på en isfläck eller cyklister som kör omkull. Kommunen har de senaste åren satsat på att höja säkerheten vid övergångsställen. Bättre belysning och olika typer av farthinder är två åtgärder.

10 års Mjölbyolyckor

Mest olycksdrabbade gator: Kungsvägen: 22, Smålandsvägen: 21, Järnvägsgatan: 15. E4: 137, väg 32: 58, väg 206: 53, väg 50: 30. 

Totalt antal skadade: 897 varav 617 i personbil.

Trafikdödade: Personbil 8, Mc 3, fotgängare 1. Sex av dödsolyckorna var singelolyckor.

Svårt skadade: Bil 56, cykel 22, mc 21, moped 14.

Karta: E4/väg 50
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!