Flera av de som bor på Lundbygatan går dagligen till Dagcentret Navet på Hallevadsgatan och måste passera Svarvargatan. Den är tidvis hårt trafikerad, särskilt när skiften på BT börjar och slutar.
Det finns visserligen ett övergångsställe, men personalen på gruppboendet tycker att det borde ordnas någon form av hastighetsbegränsande åtgärd på platsen.
– Vi skrev det som ett medborgarförslag som personalen står bakom, berättar Åsa Fröjd som jobbar på Lundbygatan.
Hon menar att flera av de boende kan ha ett beteende som inte är så trafikmedvetet. Någon ser dessutom sämre.
Åsa Fröjd är kritiskt till att kommunen inte verkar ha tänkt på detta när man flyttade ut daglig verksamhet från centrum. Även föräldrar till boende på Lundbygatan har uttryckt oro, både till boendet, till kommunens förvaltning och till Corren,
De får i princip medhåll av Pelle Gustafsson, tekniska nämndens ordförande (S).
– Det finns brister och vi ska titta på det här. Men nämnden har beslutat att avvakta den trafikutredning som har beställts när det gäller ett annat kritiserat övergångsställe, på Vetagatan. Där kommer vi att få olika förslag på möjliga åtgärder, och med prislappar, säger han.
Det finns omkring en miljon kronor budgeterade för trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Detta räcker inte så långt. Därför kommer tekniska nämnden att begära ett tilläggsanslag på ett par tre miljoner nästa år.
– Det tar tid, och det är inte helt enkelt att avgöra precis hur man ska bygga om.