Kungsvägen har varit en viktig utryckningsväg för Räddningstjänsten i Mjölby, framför allt när det kommer larm söderut mot E4 och Boxholm. Sedan januari då ombyggnationen började på Kungsvägen får brandkår och ambulans därför ta andra vägar vid utryckningar.
Eftersom Räddningstjänsten var en så berörd bart av ombyggnaden var de med vid planeringen av nya Kungsvägen.
– Vi visste ju att det skulle bli förändringar. Men jag tror ingen, i alla fall inte vi, kunde föreställa sig den trafikintensitet som skulle bli på Burensköldsvägen eller att den skulle bli så igenkorkad vissa tider, säger Jan-Erik Forsén, tillförordnad räddningschef på Räddningstjänsten i Mjölby.
– Det tror jag kom som en överraskning. Nu är Järnvägsgatan vår primära utryckningsväg, tillägger han.
När vi ses på brandstationen i Mjölby har det gått en dryg vecka sedan olyckan på Burensköldsvägen, då tre bilar var inblandade i en krock. En av bilarna fortsatte över en häck och in i en trädgård.
Patrik Palmqvist, insatsledare, var på plats vid olyckan och förstår allmänhetens oro för trafiksäkerheten med tanke på att mer trafik ska gå via Burensköldsvägen även i framtiden.
– Ju mer trafik, desto större är risken för olyckor, så är det absolut. Men många verkar inte ha hittat Järnvägsgatan än. Vi ser också att trafiken ökat bort mot lokstallarna och att man tar den vägen i stället.
Flera Mjölbybor som Corren varit i kontakt med vill att kommunen ser över trafiksituationen, exempelvis med lägre hastighet och farthinder på Burensköldsvägen. Men både Jan-Erik Forsén och Patrik Palmqvist ser risker med det.
– Det är ju en bra trafiksäkerhetsåtgärd, men den är ju inte så bra för oss om vi pratar utryckningstiderna. Det där krockar ju tyvärr lite, säger Jan-Erik Forsén och förklarar:
– Vi vill komma snabbt till en olycksplats, det är en avgörande faktor, samtidigt som man vill ha trafiksäkra miljöer. Man vill ha bilfria och trafiksäkra stadskärnor och samtidigt ska stora, tunga fordon ha sin utryckningsväg där igenom. De två lirar inte riktigt.
Brandstationens placering på Svartåliden 1 B i Mjölby, ett stenkast från järnvägen, har diskuterats tidigare. Dagens trafiksituation gör frågan än mer aktuell, enligt Jan-Erik.
– Man behöver fundera på när det går en gräns för att anse att den inte är bra placerad.