Lång väntan på kontakt med vårdcentral

Det kan vara svårt att komma fram till vårdcentralen i Mjölby. En person har försökt i fyra dagar.

Mjölby vårdcentral.

Mjölby vårdcentral.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2016-11-12 00:00

En Mjölbykvinna berättar att hon fyra morgnar i sträck försökt få beställa en läkartid på vårdcentralen. Tre av dagarna möttes hon av en telefonsvarare som säger att ”telefonkön är full för dagen” och att hon skulle vara vänlig att återkomma dagen efter. Den sista dagen fick hon frågan om hon ville bli uppringd klockan halv fyra på eftermiddagen, en tid som inte passade henne alls. Vårdcentralen stänger klockan 17.

– Telefontiden öppnar klockan halv åtta och redan klockan nio var alla tider tagna, säger kvinnan som vill vara anonym.

Som Corren uppfattar telefonbokningssystemet äregentligen inte läkartiderna som är uppbokade, utan det är återuppringsningsfunktionen som blir full. Det kan bero på att de sköterskor som ringer upp dem som ringt är för få. Eller att det samtidigt ringer väldigt många.

Christina Jansson som är chef för Mjölby vårdcentral har inte fått några signaler om att det är svårt att komma fram till tidsbokningen.

– Vi menar att det är en bra service att man blir uppringd och slipper sitta i telefonen och vänta, säger hon.

Hon är medveten om att det är ett hårt tryck på vårdcentralen, särskilt så här i influensatider. Läkartjänsterna på vårdcentralen är besatta men det finns ett par vakanser på sjuksköterskesidan, men dessa håller på att fyllas, säger hon. Sjukskrivningar bland personalen kan även påverka.

– Vi kan inte garantera att uppringningstiderna räcker till varje dag. Man kan behöva återkomma dagen efter, säger Christina Jansson.

Men några klagomål på detta har inte nått fram till henne.

Tidsbokningssystemet är nytt sedan den första november. Det heter Call me och har upphandlats av Region Östergötland. Flera andra landsting har samma system. Flera andra medier har rapporterat om liknande problem. Sedan några år tillbaka kan man även göra vissa bokningar via webbsidan 1177 till vårdscentraler, folktandvård och några sjukhuskliniker. Till Mjölby vårdcentral kan man dock inte boka läkartid via webben.

Att regionen inte har gått ut och informerat om det nya systemet beror på att det har precis samma funktioner som det tidigare systemet, säger Cornelia Tonéri som är funktionsansvarig för återuppringningssystemet på regionen.

Är det inte ett problem att man inte får prata med en person på flera dagar utan bara möts av en röst som uppmanar att återkomma nästa dag?

– Vi kämpar med att man inte ska få det beskedet, utan få en tid när vården ringer upp, säger Cornelia Tonéri.

På vårdcentralen sitter flera sköterskor och ringer upp dem som sökt. Om de är för få eller om antalet sökande plötsligt blir stort så tar helt enkelt dessa utringningstider slut. Det är då det något kryptiska beskedet ”telefonkön är full” kommer.

Då mister man alltså sin plats i kön och får ställa sig i en ny kö dagen efter?

– Det finns bara ett visst antal utringningstider och de gäller bara den dagen, säger Cornelia Tonéri.

Mjölbykvinnan som Corren har pratat med har för tillfället lagt ner sina försök att få träffa en läkare på Mjölby vårdcentral.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om