Kanterna består av snövallar med okänd bärighet. Det gäller att hålla sig i mitten av den slingriga vägen till huset på landet utanför Västra Harg. Där bor Caroline och Daniel Carlström med barnen Lowisa 8 och Melwin 7.
– Det är inte långt till Mjölby, en och en halv mil. Inte till Linköping heller, säger Linköpingsfödde Daniel som blev landsbygdsbo för nio år sedan.
Caroline är uppväxt på landet och vet hur det är att behöva skjuts till kompisar. Deras barn går i lågstadiet i Västra Hargs skola med ett 30-tal elever.
– I min klass är vi tre, säger Melwin som går i ettan.
Men den mesta tiden är de med sexåringarna i förskoleklassen. Lowisa går ihop med treorna som bussas till idrott i Mantorp.
– Skolan är ju en förutsättning för att det ska fungera, menar pappa Daniel som även har en tonårig dotter från ett tidigare förhållande.
Barnen skjutsar de till morgonfritis på väg till jobbet i Mjölby – båda vuxna jobbar på Toyota och sedan en tid på samma skift. Handlar gör de också på väg mellan jobb och hem. Dessutom blir det en hel del resor till barnens aktiviteter.
– Flöjt, fotboll, drill, simning, kör, räknar Lowisa upp.
Mamma och pappa har också aktiviteter. Föreningslivet i Västra Harg är omfattande. De är så klart med i VHIF och står i kiosken motorträffar på Ekliden.
– Jag var herde på julspelet, det var en enkel roll, säger Daniel som dock ännu inte deltagit i "gubbkvällar".
Caroline tränar X-fit i Kulladal.
– Man lär känna grannar och andra medlemmar i klubben. Jag tror vi känner våra grannar bättre än de flesta i stan, säger hon.
Men nackdelar då, det måste väl finnas nåt?
Det blir tyst.
– Nej, vi kommer inte på nåt. En del klagar på snöröjningen, men man får ta det lite lugnare bara.
Just nu pågår ett arbete med en översiktsplan för området utanför kommunens tre stora tätorter. Där går man igenom hur man vill att mark ska användas i framtiden i orterna Väderstad, Hogstad, Sya, Spångsholm, Öjebro och Västra Harg. För de större tätorterna görs egna fördjupade planer.
– På landsbygden handlar det mycket om privata initiativ, det finns nästan ingen kommunal mark där. Då vill vi underlätta för den sökande genom att visa var ny bebyggelse kan prövas direkt med förhandsbesked och bygglov, säger Magnus Hultegård som är planarkitekt på kommunen.
Av de nämnda orterna är det främst i Väderstad som kommunen räknar med en större utbyggnad och kraftigt ökande folkmängd. Detaljplanearbete är redan i gång för nya bostäder. Förskolan byggs ut just nu och det finns en möjlig plats för ytterligare förskola. Projektet Upplevelsecenter för mat kan dra folk till orten, både besökare och bofasta. Väderstad AB:s expansion bidrar också. Man tror på en ökad mängd skolbarn.
– Vi har tidigare haft tankar på att på sikt utöka till två paralleller i Väderstad skola, men reviderar det nu till att i stället hålla det öppet för att på lång sikt bygga om skolan för större klasser, säger Hultegård.
I planen pekas mark ut för möjlig villabebyggelse i de mindre orterna. I Västra Harg finns sedan tidigare sådan mark i södra delen av samhället. Planen tar även upp en bättre gång- och cykelväg mellan den norra och södra delen, samt möjlig plats för matbutik och drivmedelsförsäljning.
Turism, friluftsliv, vatten, avlopp, kommunikationer och service är andra saker som tas upp i planen. Möjligheten att göra avsteg från strandskyddsbestämmelser diskuteras också, i syfte att locka nya invånare. Det kan till exempel handla om Hargsjön, eller Svartåns stränder i Sya, Spångsholm och Normlösa.
– Vi har valt att inte peka ut specifika platser, utan att ha generella kriterier och särskilt i skolupptagningsområdena, säger Magnus Hultegård.
Skolorna i Normlösa och Västra Harg är viktiga för att upprätthålla och utveckla möjligheten att bo på landet.
– Man kan tänka sig att även verksamheter som utvecklar landsbygden, till exempel turism, kan få dispens från strandskydd.
Nedlagda busslinjer påverkar delar av landsbygden. Det har redan skett i Västra Harg och drabbar senare i år också Sya och Spångsholm. Fler avgångar mellan Ödeshög och Mjölby förbättrar däremot pendling från Väderstad och Hogstad.
Magnus Hultegård menar att det för de flesta ingår att man blir bilberoende om man väljer att bo på landsbygden. Kommunen har försökt få regionen att ha kvar landsbygdsturerna men Östgötatrafiken hänvisar till lågt åkande vilket gör vissa linjer olönsamma.