På onsdagen hölls ett seminarium om den elektrifierade infrastruktur som är ett måste om regeringens klimatmål ska nås när det gäller en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Representanter från regionens energikontor, från bilbranschen och en rad tjänstemän och politiker från Mjölby kommun samlades i stadshuset för att diskutera infrastruktur och provköra elfordon.
Flera kommuner i länet har börjat satsa på att bygga de elstolpar som kommer att behövas om elbilsmarknaden ska få fart.
Mjölby står inför en upphandling av kommunens 74 leasingbilar och passade på att ha en inspirationsdag om elfordon. De lokala bilfirmorna Rejmes och Bilhallen lånar ut fyra bilar av varierande storlek som kommunens förvaltningar kan nyttja under en vecka. Tekniska förvaltningen, IT-avdelningen och miljökontoret ska provköra tre av dem och den fjärde ska hemvården testköra.
– Vi kommer säkert att satsa på elbilar i den här upphandlingen. Men när det gäller våra servicefordon kommer vi att behöva köpa i stället för att leasa eftersom bilarna ska specialutrustas för våra behov, säger Annkristin Rådberg som är chef för service- och teknikförvaltningen.
Robert Carlsson från Bilhallen menar att intresset ökar bland kunderna när det gäller elbilar, och inte minst för privatleasing. Och han menar att privatkunder kan få ekonomi i det, tack vare att driftskostnaden blir så låg. Omkring två kronor per mil kostar elen.
– Utvecklingen går snabbt nu när det gäller batterier, både vad det gäller livslängd och vikt, säger Robert Carlsson och får medhåll av kollegan Erik Lorin från Rejmes.
Ylva Ek från Energikontoret på Region Östergötland tror att utbyggnaden av laddstationer nu kommer att ta fart. Tekniska verken i Linköping har fått bidrag för att bygga en stor mängd laddstationer i och runt Linköping.
Förutom en kommande satsning på elbilar har Mjölby kommun investerat i fyra stycken elcyklar, varav två är av lastmodell. Flaket på dessa är utrustat med sittbänkar med monterade bälten och ska användas av kommunens förskolor. Sex barn kan sitta som passagerare medan deras förskollärare trampar, assisterad av en elmotor.
Correns utsände fick provköra ekipaget – utan barn, men väl med en tv-fotograf av motsvarande vikt – och kunde konstatera att det var lättrampat om än lite tungstyrt. Och något svårstartat i uppförbacke.