Från och med skolstarten i augusti inför Mjölby kommun mobilfri skoldag på högstadieskolorna. Det innebär att eleverna på Vifolkaskolan, Trojenborgsskolan och Lagmansskolan lämnar in sina telefoner på morgonen och hämtar ut dem efter skoldagens slut.
– Vi vill göra det likvärdigt på alla skolor och att vi inför det samtidigt i hela kommunen, säger Anette Eriksson, rektor på Vifolkaskolan i Mantorp.
På Vifolkaskolan har mobiltelefonerna samlats in under lektionstid. Det har fungerat väl under den perioden som skolan gjort det menar Anette.
– Det som jag har sett är eleverna inte pratar med varandra på rasterna utan sitter med sina mobiler. Vi tror att det är bra för elevernas sociala utveckling och deras kommunikativa förmåga att vi inför en mobilfri skola. Det kommer skapa en tryggare och stabilare skola med bättre studiero, vilket leder till en ökad måluppfyllelse.
Anette frågade de blivande högstadieeleverna i årskurs 6 vad de tyckte om en mobilfri skola.
– De trodde att de kommer prata mer med varandra och bygga tryggare relationer. Det fanns en oro bland en del elever att bli filmade eller fotade vid olika tillfällen, och det försvinner nu. Det här skapar något gott för alla elever.
Kommer ni göra några extra insatser på rasterna nu när mobilen försvinner?
– Fritidsgårdens personal kommer att vara mer i skolan. Trygghetsteamet ska jobba mer med aktiviteter som eleverna kan vara engagerade i och det har vi redan påbörjat. Framförallt handlar det om att hitta de elever som har svårt att sysselsätta sig på annat sätt än med mobiltelefonen.
Det finns elever med särskilda behov där mobilen används som hjälpmedel. Hur löser ni det?
– Vi kan besluta om undantag. Det kan till exempel handla om de som behöver telefonen för att hålla koll på blodsockernivån.
I Boxholm och Åtvidaberg har man valt att begränsa sociala medier för elever på skolans datorer och nätverk. Blir det liknande åtgärder i Mjölby?
– Vi kommer att vara tydligare med våra rutiner kring vad man får göra och inte göra med skoldatorn. Den är i första hand ett läromedel. Där behöver vi jobba hårdare. Visst går det att spärra vissa sidor, men det kan eleverna komma runt, så får jobba med frågan på ett annat sätt. Kanske mer fostrande än att vi förbjuder.