Ny teknik pressar personal

Den nya tekniken inom hemtjänsten i Mjölby upplevs som stressande av personalen, enligt fackförbundet kommunal.

Foto: Peter Jigerström

Mjölby2016-11-04 10:38

I fyra–fem års tid har schemanen för hemtjänstpersonalen i Mjölby kommun detaljstyrts digitalt – det är på minuten bestämt hur lång tid ett besök får ta. Uppdragen läggs in i mobilerna hos de som jobbar. Ett system som har lett till stress.

– Många medlemmar upplever att det blir väldigt pressande att ha det här i telefonen. Vissa insatser tar längre tid än det är sagts i beställningen och då blir det problem med gångtider eller att ens hinna gå på toalatten, säger Marie Särud, sektionsordförande för kommunals sektion väst i länet.

I telefonerna registreras tidpunkten för samt hos vilken brukare en insats utförts. En av anledningarna var att på ett enklare sätt kunna säkerställa att alla som har hemtjänst i kommunen faktiskt får den hjälp som de har rätt till. Och Marie Särud vidhåller att det finns positiva aspekter.

– Det har till exempel blivit tydligare vad som ska göras och var personalen har varit och gjort en insats, säger hon.

Snart införs ännu fler nya tekniska grepp inom hemtjänsten – den ska nämligen bli nyckellös när dörrar i framtiden ska öppnas med mobilen. Och även om klagomålen kring strulet med tekniken minskat något på sistone, tycker en del att de nya innovationerna inte är värda besväret.

– Många upplever att de blir ett merjobb i stället för att vara en hjälp, det rör sig dock inte om alla, säger Marie Särud.

Corren har under torsdagen utan framgång sökt omsorgschef Caroline Strand och utvecklingsledare Lis-Anna Engstrand på Omsorgs- och socialförvaltningen för kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om