Hon är ASM:s nya vd sedan ett år tillbaka. Aurélie Hristov är fransyska och bor växelvis i Paris och Mjölby. Hon är 48 år och har familjen med man och två tonårsbarn kvar i världsstaden. Och då syftar jag inte på Mjölby.
– Jag veckopendlar. Inte varje helg, men ofta. Jag tycker om båda städerna, berättar hon.
Hon säger att hon älskar storstadens puls och kulturutbud. Men det kan också bli påfrestande. Lugnet, det får hon i Mjölby.
– Här finns naturen inpå knuten. Jag gillar att vandra. De helger som jag varit kvar här har jag besökt många platser runt Mjölby.
Hon berättar lyriskt om när hon åkte och kollade på trandansen i Hornborgasjön. Aurélie pratar engelska snabbt och ledigt med en typisk fransk accent. Hon säger att hon försöker lära sig svenska och tycker inte att det är så svårt att läsa svensk text. Mycket liknar tyska och engelska. Värre tycker hon att det är med talad svenska. På ASM är det engelska som gäller. Det var det på förre vd:ns tid också, trots att han hette Sven. Han var från Nederländerna.
– Men det är viktigt att lära sig språket där man bor, tycker Aurélie.
ASM ingår i den multinationella chokladjätten Barry Callebaut. Aurélie Hristov började där redan 1997 som lärling. Samtidigt pluggade hon till agronom och har en masterexamen i food science. Efter examen fick hon jobb på företagets utvecklingsavdelning för den franska chokladmarknaden. Hon avancerade inom forskning och utveckling och fick så småningom en alltmer ledande roll.
– Det blev mycket resande till koncernens olika anläggningar runt om i världen. Jag var bland annat här i Mjölby. Det var 2019, berättar hon.
Då drog hon sig till minnes att hon varit här även tidigare.
– 2017 var familjen på semester i Sverige. Vi hade varit runt på olika platser. På hemresan åkte vi E4 söderut och passerade Mjölby. Men det blev inget stopp den gången.
Förra året kände Aurélie att hon ville gå vidare till nya utmaningar. Hon sökte och fick jobbet som general manager (vd) på ASM i Mjölby.
Nu bor hon i veckorna tvärs över gatan i det nya området Svartå strand och har bara några steg till jobbet.
Varför ASM?
– Det är ett företag som ligger i framkant och har en stark ställning, om än i liten skala. Det är ledande på att utveckla smaker till glass.
Hon menar att det speciella med glass som produkt är att det förnyas varje år. Inför varje sommar förväntas det komma nya glassar. Media testar de nya sorterna och smakerna. Det klassiska är att man bjuder några barn att testa fabrikanternas nya produkter, som ger sina ocensurerade omdömen.
ASM gör ingen glass. Men kolakrämen inuti, chokladöverdraget, rippeln och nötcrunchen, allt kan komma från fabriken i Mjölby.
– Det är en utmaning att hitta på nya smaker och utseende, och det gör vi ihop med våra kunder.
Corren har tidigare hälsat på hos ASM:s dynamiska utvecklingsavdelning. Att Aurélie Hristov har lång erfarenhet från R&D (research and development) gör att hon tror att hon passar på ASM.
– Jag har en stark koppling till produktutveckling, där har jag mitt hjärta.
Vad gillar du mest med Mjölby?
– Naturen, att bara några steg bort finns det skog. Jag har vandrat vid Skogssjön. Det är väldigt vackert. Som en saga.
Vad är typiskt svenskt enligt dig?
– Det första jag tänker på är ”fika”. Visst dricker vi kaffe i Frankrike också, men här är det verkligen en institution att ”fika”, säger Aurélie.
Hon har inte något engelskt ord för det utan säger just ”fika”.
– Och så ”kanelbulle”. Vet du att det heter ”kanelbullar” även i Paris om man får tag på det i en affär.
En annan sak som hon tycker skiljer sig är synen på jämställdhet.
– Ni har kommit mycket längre här. Frankrike ligger långt efter, inte minst när det gäller föräldraskap. Franska mammor får tio veckors föräldraledighet. Pappor får femton dagar. Och man kan inte överlåta dagar som här i Sverige, berättar hon.
På Barry Callebauts hemsida finns en bild på Aurélie från 2017 när företaget delar ut interna utmärkelser i olika kategorier. På bilden står hon som ensam kvinna med nio män i mörk kostym och slips.
– Jag fick pris i kategorin ”team spirit”, säger hon.
Hon skrattar åt bilden men frågor om jämställdhet är viktiga för henne. Hon menar att företaget har en jämn fördelning, både i produktion, administration och ledning.