Övning ger säkrare skolväg för tioåringar

Släpp cyklisterna loss, det är vår. Den här veckan får alla fjärdeklassare i Mjölby lära sig hur de ska bete sig i trafiken.

Hjälm på. Banan var enkel tyckte Tage Fogelin, Olle Andersson, Rasmus Vester, Felix Lifh, Erik Andersson och Melvin Nyman.

Hjälm på. Banan var enkel tyckte Tage Fogelin, Olle Andersson, Rasmus Vester, Felix Lifh, Erik Andersson och Melvin Nyman.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2017-04-21 07:00

Mjölby kommun satsar hårt på cyklisterna. Det byggs nya cykelvägar på flera platser och man ser över och trafiksäkrar övergångsställen. Mest utsatta av de oskyddade trafikanterna är förstås barnen. Därför satsar kommunen på att lära tioåringarna att vara trafiksmarta.

Skolan, gatukontoret och räddningstjänsten har gått ihop om den här satsningen som är ny för läsåret.

– Det har varit lite dåligt med trafikundervisningen de senaste åren. Förr var det trafikpolisen som åkte ut till skolorna, berättar Erik Lööv som är brandman i Mjölby. Det är han och kollegan David Johansson som håller i förmiddagen på Blåklintskolan tillsammans med Mats Rydell, trafikingenjör på gatukontoret.

Det är strax över nollan och regnet hänger i luften när tre fjärdeklasser samlas på skolgården med hjälmar på huvudet. Teorin har de redan haft på schemat i höstas med ett material som kommunen tagit fram själva. De har pluggat vägmärken och trafikregler och cykelns utrustning, och får en kort repetition av Erik och David innan de ställer upp sig med sina medtagna hojar i en lång rad för att köra en bana runt skolgården.

– Jag cyklar till skolan. Det är cykelväg nästan hela vägen. Men jag passerar ett övergångsställe där det blinkar när man kommer fram, berättar Elsa Laveson som står och väntar på sin tur att komma iväg.

Banan börjar med några slalomsvängar som uppvärmning innan det dyker upp stoppskyltar, olika varningsmärken och andra realistiska trafiksituationer. I slutet av banan möter barnen plötsligt skylten ”cykeltrafik förbjuden”. Det är bara för Olle Andersson och de andra att kliva av och gå sista biten.

När de kört ett par varv tar Erik och David och byter ut skyltarna för att göra det lite svårare. Där det tidigare varit stopplikt har man helt plötsligt företräde.

Erik menar att tioårsålder är en lagom ålder för att kunna ta åt sig undervisningen i trafik och förstå vikten av att bete sig säkert i trafiken. Dessutom blir det en naturlig komplettering av det arbete som räddningstjänsten gör ute i skolorna.

– Det börjar redan i sexårs och fortsätter med brandsäkerhet i sjuan och båt- och isvett i nian, säger Erik Lööv som märker hur uppskattat det här är bland barnen.

– Det är fantastiskt roligt, säger han och hoppas att den här satsningen kommer att fortsätta kommande år med nya cykelsugna tioåringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!