Det är paret Rehn-Sturesdotter som äger och driver handelsträdgården med giftfri odling sedan tio år tillbaka.
– Jag var här på studiebesök under min utbildning i trädgårdsföretagande, och vi kollade bland annat deras odling av julstjärnor och kom fram till att den kunde drivas på ett mer lönsamt sätt, berättar Sofia Rehn Sturesdotter.
Bara några månader efter examen blev trädgården till salu och Sofia slog till, med en ganska försiktig start där hon odlade i två av fem växthus. Idag är det helt fullt.
– Mina föregångare sålde främst i parti, men jag ville jobba ut mot kund eftersom vi ligger så bra till.
Maken Joachim jobbar numera också i företaget.
– Jag har hand om det tekniska och det tyngre, som att hantera jord, och flis till uppvärmningen. Sofia sköter odlingen. Växthusen är datastyrda när det gäller temp, ventilation, vatten och lyse. Det är en hel del jobb med det, säger han och odlingarna kräver ständig tillsyn – trots automatiseringen.
De små sticklingarna som liknar ett grönt hav i ett av växthusen är känsliga små liv. Penséerna får inte växa för fort och inte blomma för tidigt. De kom som 18 000 små små pytteplantor i början av oktober och ska börja säljas vecka åtta. Solljuset styr blomningen och temperaturen styr växthastigheten. Om temperaturen blir för hög i växthuset kan det bli massdöd.
– Yngre kunder vill ha dem tidigt, äldre väntar gärna lite. Så är det även med sommarblommor. De äldre oroar sig för järnnätter, säger Sofia med ett leende och tycker att det är en onödig oro.
Många idag har inglasade balkonger och uterum som skyddar plantorna. Penséer tål minus tio. Penséerna är de första som blommar och kunderna är heta på att få lite färg efter vintermörkret.
– Pandemin spelade in. Nu vill allt fler ha starka färger som orange och korall. Det är kul efter den vita trenden som jag tycker var tråkig.
Habblarps omsättning har ökat alla de tio åren de drivit gården. En sexdubbling totalt. 2020 gjorde kurvan en "hockeyklubba". Sofia vet inte riktigt vad som var den största orsaken. Pandemin, med hemmajobb och asocial dysterhet, kom precis när paret Rehn-Sturesdotter startat en omfattande annonskampanj. De ville marknadsföra sin handelsträdgård, bland annat i Corren.
– Folk såg tydligen annonserna. Jävlar vad folk det kom. Vi fick anställa tre personer, bland dem Joachim på heltid. Folk som inte varit här tappade hakan när de kom in här. På maj- och junihelgerna behöver vi parkeringsvakter. Det kom folk både från Norrköping och Jönköping och till och med Göteborg.
Alla i trädgårdsbranschen hade ett uppsving 2020, men för Habblarp blev det en våldsam rusch. Kanske för att man marknadsförde sig som ett besöksmål. Med kafé och djur på gården.
– Vi är ingen besöksgård så besökarna får inte gå in till djuren. Men de får titta, och på julmarknaden hade vi säljare inne i stallet. Många familjer som kommer hit är här i en eller två timmar. Oftast köper de något också.
Just nu är det stängt för säsongen och lugnt på gården. Fåren mumsar på sitt hö i stallet, hönsen kacklar svagt i utrymmet intill. Fåren är av flera raser, bland annat den i Sverige ovanliga walliska svartnosfår. De är en attraktion i sig själva med sitt extremt gulliga utseende.
En blandning av bra läge, tur, tajming och känsla för marknaden har gjort handelsträdgården till ett utflyktsmål med blombonus.