OmrÄdet runt Viringe i Mjölby förvÀntas vÀxa under de kommande Ären. I och med den stora expansionen vÀntas trafikbelastningen frÄn E4 och ut pÄ 32:an samt de kommunala gatorna i Viringe, bli Ànnu högre framöver. Kommunen har nu gjort en trafikanalys inför kommande detaljplanearbete med eventuella ÄtgÀrder som presenterats till Trafikverket. De har i sin tur startat en egen utredning eftersom det Àr de som ansvarar för flera av vÀgarna i omrÄdet.
â Vi kommer inte kunna bygga ut Viringe söderut med befintligt trafiksystem, fastslĂ„r Caroline Ekman Gyllemark, planarkitekt pĂ„ kommunen.
Kommunen har undersökt om det först och frÀmst gÄtt att göra mindre och billigare ÄtgÀrder för att pÄ sÄ sÀtt hushÄlla med resurserna. Men inga av dessa alternativ visade sig vara tillrÀckliga. Utan det kommer krÀvas ombyggnationer och nybyggnationer framöver.
â Det man ser Ă€r att om det blir Ă€nnu mer belastat finns risken att det blir köer Ă€nda ut pĂ„ E4:an, berĂ€ttar Joel Runn, kommunens trafikplanerare.
NÄgot som har hÀnt vid enstaka tillfÀllen redan idag, men som riskerar bli vanligare nÀr omrÄdet vÀxer. Ett trafikfarligt scenario som leder till varningsflaggor hos Trafikverket.
âSĂ„ dĂ„ blir det ju lite mer angelĂ€get för dem Ă€n om det bara skulle vara köer pĂ„ kommunala vĂ€gar.
Bland de eventuella ÄtgÀrderna finns bland annat förslaget att göra Potatisrondellen tvÄfilig för att pÄ sÄ sÀtt förenkla för de som ska Äka in till Viringe kontra de som ska vidare mot E4:an/32:an.
â En annan sak som vi utreder och det Ă€r om man kan sĂ€rskilja personbils- och lastbilstrafiken pĂ„ Brahegatan inne i Viringe. För sĂ„ som det Ă€r idag Ă€r det vĂ€ldigt hög belastning. Det vi hade velat se Ă€r om lastbilarna i högre grad kan angöra omrĂ„det söder om Potatisrondellen, förklarar Caroline.
Men förslagen pÄ ÄtgÀrder slutar inte dÀr. Joel fyller pÄ.
â Ăven om Trafikverket skulle göra tvĂ„ körfĂ€lt frĂ„n E4 in mot Viringe, vilka mĂ„nga kanske tycker borde lĂ€tta upp lite, sĂ„ Ă€r det sĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga som vill Ă„ka in till Viringe. SĂ„ det blir vĂ€ldigt mĂ„nga filbyten som gör att hastigheterna dĂ€mpas och köerna ökar. Utan som vi ser det idag Ă€r det som ger störst effekt att anlĂ€gga en ny cirkulationsplats lĂ€ngre söderut pĂ„ riksvĂ€g 32. Det gör att dĂ„ kan fler vĂ€lja att Ă„ka andra vĂ€gar istĂ€llet för att alla ska Ă„ka in via Potatisrondellen.
Ăr potatisens framtid pĂ„ nĂ„got sĂ€tt hotad?
â Nej, nej! Den ligger som hjĂ€rtat i allt det hĂ€r och sĂ„ jobbar man med att utveckla trafiken runt omkring. Den Ă€r ett landmĂ€rke och mĂ„ste ju leva kvar, fastslĂ„r Caroline lugnande.
Trafikanalysen presenterades för kommunstyrelsen i december. Utredningen lÀmnas över till Trafikverket för fortsatt arbete.
Mattias Holmqvist, enhetschef pÄ utredningsenheten pÄ Trafikverket i sydöstra regionen, kan bekrÀfta bilden om den höga trafikbelastning pÄ vÀgen.
âDet hĂ€r Ă€r en brist som vi ocksĂ„ har identifierat. Detta dĂ„ det har ökat vĂ€ldigt mycket trafik och dĂ€rmed finns framkomlighetsproblematik kopplat till den hĂ€r berömda Potatisrondellen. Vad jag har förstĂ„tt sĂ„ gjorde man trimningsĂ„tgĂ€rder 2017 dĂ€r man mĂ„lade om körfĂ€ltsindelning och breddade nĂ„gon ramp och sĂ„ vidare för att bli av med de mest akuta problemen som uppstod.
Trafikverkets utredning har inte startat Àn. NÄgot exakt datum för den Àr Ànnu inte spikad men enligt Marcus förvÀntas den dra igÄng under sensommaren (frÄn juli till september).
Exakt vilka ÄtgÀrder det kan bli Àr Ànnu för tidigt att sÀga, men Mattias förklarar att han hört om exempelvis lösningen att göra rondellen tvÄfilig och att bygga en ny rondell lÀngre ner pÄ 32:an.
NÄgon tidplan för nÀr utredningen Àr klar gÄr i nulÀget inte att spekulera i sÀger han.
â Det gĂ„r inte att uttala sig om, det Ă€r ungefĂ€r som att sĂ€ga hur lĂ„ngt ett snöre Ă€r. Det kan vara vissa delar som gĂ„r jĂ€ttefort att komma fram till, medan det finns andra saker som kan ta lite lĂ€ngre tid. Nu har ju kommunen tittat pĂ„ en del saker hĂ€r redan, men det kan vara att man behöver kanske ta fram ytterligare utredningsunderlag inom ramen för den hĂ€r studien.
För kostnaden skrivs det generellt sett ett medfinansieringsavtal mellan Trafikverket och kommunen om hur mycket varje part ska stÄ för under projektets gÄng.