Sverker Thorslund, boendeexpert på Konsumentverket, råder den som planerar att köpa ett nytt kök eller andra bygg- och renoveringstjänster att gå in på Konsumentverkets hemsida om boende .
- Det kostar inget och kan spara oerhört mycket problem och pengar, säger han.
Den som inte har tillgång till internet kan skaffa boken Hantverkarguiden av Lennart Arnstad, där finns all viktig information.
I varje kommun finns det också en konsumentrådgivare som kan ge tips och råd inför köpet.
Sverker Thorslund avråder även ifrån att köpa exempelvis köksinredning själv och sedan låta en hantverkare installera den.
Det är billigare i det korta loppet, men då får inredningen bara tre års garanti, enligt konsumentköpslagen, medan en installationstjänst har hela tio års garanti enligt konsumenttjänstlagen.
Vid fel kan det lätt bli tvist om huruvida det var sakerna som felade eller själva installationen - det slipper man om man låter hantverkaren både köpa och installera.
Då gäller tio års garanti på både inredning och installation.
Agneta Bokinge är konsumentrådgivare i Mjölby kommun. Hon har sett en trend under de senaste åren där alltfler får problem med hantverkstjänster.
Det vanligaste misstaget, enligt Agneta Bokinge, är att folk sluter muntliga avtal istället för skriftliga. Vid en tvist står ord mot ord vilket orsakar problem med bevisföreingen. Och tyvärr ringer folk sällan till konsumentrådgivaren innan det har uppstått problem.
- Det är klart att jag skulle kunna hjälpa till mer om folk ringde mig innan de köpte, säger Agneta Bokinge.
Adressen till hemsidan är: www.boende.konsumentverket.se