SJ har vunnit upphandlingen för att utföra trafiken på fyra banor på uppdrag av samarbetsorganet Tåg i Bergslagen.
Det är landstingen i Örebro, Västmanland, Gävleborg samt region Dalarna som äger Tåg i bergslagen.
Övergången sker i december nästa år och fram till dess har man tid på sig att utveckla samarbetet.
– Vi räknar med att köra vidare på ungefär samma vis. Tågkompaniet har gjort ett jättebra jobb under de 10 åren, och under den tiden har resandet utvecklats mycket, menar Dan Olofsson som är chef för upphandlad trafik på SJ.
Han menar banan mellan Mjölby och Gävle är en viktig länk för att binda ihop de stora stambanorna.
– Många av dem som reser på banan ska vidare på andra sträckor. Det är bara en liten del som är lokal trafik, säger Dan Olofsson.
Han hoppas att det ändå kommer att märkas en hel del när SJ tar över, till exempel att det blir enklare biljetthantering. Eventuellt kan banan knytas ihop med SJ:s övriga trafik för att minska antalet byten.
– Vi har ganska mycket frihet att utforma trafiken, även om det i grunden är Tåg i bergslagen som beställer trafiken av oss. Vi kommer att ha ett tätt partnerskap, säger han.
Omkring 70 anställda i Gävle kommer att erbjudas att följa med vid övertagandet.
Förutom banan Gävle–Mjölby rör det sig om trafiken på linjerna Gävle–Laxå, Ludvika–Västerås och Mora–Västerås.
Ett 30-tal anställd kommer att vara kvar i Tågkompaniet för trafik norrut.