LÀsÄret 2019/2020 var andelen lÀrare pÄ landets grundskolor med legitimation med behörighet i ett av sina undervisningsÀmnen 70,1 procent. Det Àr en minskning jÀmfört med föregÄende lÀsÄr dÄ andelen behöriga lÀrare var 70,5 procent.
â Det finns mĂ„nga olika skĂ€l till att det minskar. Generellt sett Ă€r det en stor lĂ€rarbrist. Det Ă€r svĂ„rt för mĂ„nga rektorer att rekrytera behöriga lĂ€rare och förskollĂ€rare. Det Ă€r mĂ„nga som lĂ€mnar yrket, men det finns Ă€ven en del som kommer tillbaka, sĂ€ger Lee Gleichmann Linnarsson.
PÄ gymnasieskolorna var andelen lÀrare med legitimation med behörighet i minst ett av sina undervisningsÀmnen 81,6 procent. Det Àr en marginell ökning med föregÄende lÀsÄr dÄ andelen behöriga lÀrare var 81,4 procent.
LÀrarbehörigheten skiljer sig Ät pÄ landets grundskolor. Det Àr högst behörighet i lÄgstadiet. Andelen lÀrare i Ärskurs 1-3 med behörighet Àr 79,2 procent. I Ärskurs 4-6 Àr det 72 procent. I Ärskurs 7-9 Àr andelen behöriga lÀrare 73,1 procent.
Trojenborgsskolan i SkÀnninge, som har lÀgst andel lÀrare med pedagogisk högskoleexamen i Mjölby kommun - 69,7 procent, ligger under genomsnittet med ett par procent.
â Det Ă€r bekymmersamt att cirka 30 procent av lĂ€rarna inte har en pedagogisk högskoleexamen. Men man fĂ„r komma ihĂ„g att det kan finnas mĂ„nga orsaker till att det ser ut sĂ„. Situationen pĂ„ den hĂ€r skolan Ă€r dessvĂ€rre inte unik. Det finns andra skolor med lĂ€gre behörighet.
Hon understryker vikten av behöriga lÀrare.
â Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt för undervisningskvalitĂ©n att lĂ€rare har en utbildning. De har kunskap om hur lĂ€rande gĂ„r till. Hur man gör bedömning och betygsĂ€ttning. Det finns forskning som visar att lĂ€rares professionalism, kompetens och ledning har stor betydelse för undervisningskvalitĂ©n.
Bristen pÄ behöriga lÀrare kan leda till en del negativa konsekvenser, enligt henne.
â Det finns risk att det pĂ„ lĂ€ngre sikt ger negativa konsekvenser för eleverna. Det gĂ€ller om en stor andel lĂ€rare inte har Ă€mneskunskaper, bristfĂ€lliga Ă€mneskunskaper eller saknar kunskaper inom omrĂ„det som bedöms för betygsĂ€ttning. Sedan mĂ„ste man komma ihĂ„g att det Ă€r skillnad pĂ„ lĂ€rare som helt saknar lĂ€rarutbildning och lĂ€rare som har en lĂ€rarutbildning och undervisar i ett eller flera Ă€mnen dĂ€r de inte har behörighet, sĂ€ger Lee Gleichmann Linnarsson.