KFC slog upp dörrarna tidigare än beräknat

Det blev något av en medveten smygöppning i helgen när KFC öppnade i Viringe, ett stenkast från potatisrondellen i Mjölby.

Rekrytering av personal pågår för fullt, berättar Tim Svedborg, 31, distriktschef och Hedda Wannberg, 20, restaurangchef på KFC i Viringe, Mjölby.

Rekrytering av personal pågår för fullt, berättar Tim Svedborg, 31, distriktschef och Hedda Wannberg, 20, restaurangchef på KFC i Viringe, Mjölby.

Foto: Annica Hesser

Mjölby2023-06-19 16:00

Det var tänkt att KFC (Kentucky fried chicken) skulle öppna på tisdagen. Men när lokalen stod klar och både besiktning samt skyddsrond var avklarade så togs beslutet att öppna restaurangen tidigare. 

– Det var lite folk som hade gått förbi dagarna innan och undrade om vi skulle öppna snart, säger Hedda Wannberg, 20 år, restaurangchef.

Det har varit lite stressigt att få ihop logistik och personallösning, tillägger hon. Hundra personer ska rekryteras under sommaren då det är som mest att göra. Hittills har ett 70-tal anställts. När vi ses har ett flertal intervjuer genomförts på förmiddagen.

undefined
Tidsplanen för matkedjan KFC: s senaste restaurang som nu öppnat i Mjölby har hållits med god marginal och öppnade i helgen, tre dagar tidigare än planerat, berättar Hedda Wannberg, restaurangchef, 20, och Tim Svedborg, 31, distriktschef.

Tim Svedborg, 31, distriktschef på KFC, berättar att det är ett bra förstajobb för ungdomar:

– Det behövs ingen erfarenhet och det man lär sig här får man med sig i andra branscher, som stresshantering, struktur och ansvar. Vårt mål är också att behålla personal. Vi räknar med att ha 20 heltidsanställda.

KFC, som nischat sig på friterad kyckling, har i och med restaurangen i Mjölby öppnat sin 16:e restaurang i Sverige. Viringe har redan flera matställen men någon överetablering är inget som oroar.

– Snarare tvärtom, folk lockar folk. Vi har ett bra läge och KFC är det första man ser från vägen, säger Tim.

Det är en medveten strategi att inte göra något större jippo inför öppning, berättar Jesper Hollstrand, marknadschef på KFC i Sverige.

– Det blir bäst för både personal och gäster. Vi vill inte ha kaos med folk som köar, utan vill att besöket ska bli en bra upplevelse.

undefined
En av de nyanställda är Asma Muridi, 17 år, från Boxholm, som jobbar halvtid - i höst ska hon börja gymnasiet i Tranås. "Man lär sig mycket av jobbet och tjänar extra pengar. Det som har varit svårast är att lära sig drive in-appen, men nu går det bättre."
undefined
Jesper Hollstrand, marknadschef på KFC i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!