Det är nästan sex år sedan spannmålssilon vid Magasinsgatan och Kungsvägen revs. Sedan dröjde det bra länge innan all betong och bråte forslats därifrån. Men efter att det skett har det varit helt öppet från det hållet och ut mot spårområdet vid Resecentrum.
En som reagerat på denna säkerhetsrisk är Lars Sundström, Mjölbybo i 80-årsåldern och flitig gäst på Correns insändarsida. Så sent som i december skrev han ytterligare en insändare om problemet.
– Jag har aldrig sett någon gå över, men jag bor strax intill och hör kvällstid tågen tuta på att något eller någon beträder spåren. Fast det kan ju röra sig djur också, säger Lars Sundström.
"Det är märkligt att inget har gjorts för att förhindra mänsklig passage, även hundar och katter har möjlighet att fritt beträda spårområdet. Förr eller senare händer det något tråkigt där", skrev han i sin insändare.
Enligt kommunens säkerhetsansvarige Roger Max ligger ansvaret på Trafikverket. Ganska nyligen fick kommunen ett brev från Trafikverket att man kommer att begära in anbud om att bygga staket.
– Anbudstiden går ut nästa vecka. Vi prioriterar det här så jag tror att arbetena kan komma igång framåt mars. Det beror lite på entreprenörens projekteringstid, säger Mats Johansson, projektedare för investeringar på Trafikverket.
2013 beslöt Trafikverket att satsa på att under flera år bedriva ett förbättringsarbete och höja säkerheten längs landets järnvägsspår. Målet var att fram till år 2021 halvera antalet dödsolyckor på järnvägen. Då var det omkring 150 personer som förolyckades varje år. Nu är man nere under 100. Målet är alltså att om tre år nå nivån 75.
– Vi har byggt mycket stängsel. Storstadsområdena har prioriterats och nu håller vi på med distrikt Öst, säger Mats Johansson.
Enligt honom har Trafikverket i samarbete med kommunen bestämt vilka sträckor som har störst behov av stängsling, och i Mjölby är det just norra sidan av stationsområdet. Även längs spåren i Mantorp kommer det byggas stängsel i den nu aktuella entreprenaden. Stängslen är över två meter höga.
– Det låter ju bra. Men varför har det dröjt så många år, undrar Lars Sundström.
Han jobbade själv som anläggningschef på Nord Mills innan det lades ner i Mjölby. Han är även kritisk till nedläggningen, som han beskriver som ett förskräckligt resursslöseri.