Tvål – ekologiskt tillverkad och där en del av vinsten går till Cancerfonden. Det är grundidén hos UF-företaget KeepFresh.
– Tvål är någonting som det alltid kommer att finnas ett behov av. Det var nog lite så vi tänkte, säger marknadsföringsansvarige Lisa Enkvist.
På tvålarnas förpackning finns information om olika former av cancer, som vilka som drabbas och hur behandlingen kan se ut.
– Det är en sjukdom som drabbar många, säger Emma Hermansson, som har titeln försäljningsansvarig.
UF-företagande på gymnasiet innebär att elever får starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett läsår. Kursen har inneburit mycket jobb, men samtidigt har det varit lärorikt att praktiskt få gå igenom de olika moment som nyföretagande kan innebära.
– Det är ju sådant här som vi vill hålla på med. Det var därför vi valde att läsa ekonomi, säger vd Julia Knutsson.
Och även om det ingår i kursen att lägga ner företaget så kommer de färgglada tvålarna att kunna köpas även i framtiden – genom ekonomiansvariga Ebba Fransson, som ska driva vidare KeepFresh i en annan form.
– Det kommer att vara en enskild firma, säger hon.