- Det måste nog till ett indiskt reptrick för att göra det här till en positiv nyhet, säger Jens Orgren, Nordeas Linköpingschef.
Han håller med om att själva datumet kanske inte var något strategiskt bra val. Med sin vältalighet känns det ändå som att han är nära att lyckas med reptricket när han besvarar Correns kritiska frågor.
Du menar alltså att det blir bättre för kunderna att behöva ta sig till Linköping för att göra sina bankärenden?
- Ja, som det är nu har banken i Mjölby bara öppet två dagar i veckan. I Linköping kan kunderna få hjälp alla fem vardagar.
Hellre i LinköpingEgentligen skulle han hellre vilja att bilderna till den här artikeln tas vid det fina, alldeles nyöppnade kontoret i Linköping. Banken har just flyttat från Trädgårdstorget till Nygatan 30 en trappa upp.
Mjölbykunderna, som är vana vid att få möta bankpersonalen Kjell Adolfsson och Britt-Inger Berg, kommer att kunna göra det där med, dessutom fem dagar i veckan.
Kunderna att kommer få all den kvalificerade ekonomiska rådgivning de efterfrågar, om bolån, sparande, pensionsråd och försäkringar.
Du är själv Mjölbybo, har du fått några kommentarer om nedläggningen?
- Givetvis finns det någon som är besviken på vad vi gör, men reaktionerna är inte så starka.
Banker förrFörr ansågs en bank vara ett ställe där det går att sätta in och ta ut pengar. Så blir det allt mer sällan, och någonstans där i framtiden väntar det kontantlösa samhället.
Ingen kund, i Mjölby eller någon annanstans, har väl efterfrågat att banker ska upphöra med kontanter?
- Vi ser inte kassaservicen som någon huvudsysselsättning längre. Vi går från transaktion till relation. Numer är det rådgivningsbaserad verksamhet på våra kontor. Det har varit en trend under många år. Folk använder internetbanken och telefonbanken för att betala sina räkningar. Nu kommer mobilbanken stort. Bankens roll förändras när samhället förändras.
Nordea och Swedbank är de största transaktionsbankerna i Sverige och går därför före med att avveckla kontanthanteringen.
Nordea i Mjölby slutade redan för ett år sedan. Det mötte inga större reaktioner, menar Jens Orgren, eftersom banken var tydlig med orsaken och information om alternativen.
Nordea öppnade kontor i Mjölby så sent som 2008 - efter att ha tagit över tidigare Kassaservice, som i sin tur tidigare varit en del av Posten.
Trots att kontoret nu läggs ner igen växte antalet förmånskunder det senaste året. Det har alltså inte gått särskilt dåligt i Mjölby.
Nya kontor i PolenDet händer fortfarande att nya kontor öppnas i Sverige, men inte i den takt som exempelvis i Polen där Nordea vuxit mycket de senaste åren.
Bankerna har hamnat i skamvrån och får ta mycket skit. Vad tycker du om det?
- Bankerna ska granskas och synas i sömmarna, man ska kunna lita på sin bank. På senare tid tycker jag ändå att debatten svängt lite.
Anders Borgs angrepp på bankvärlden för deras höga vinster och bolånemarginaler ser Jens Orgren som överdrivna.
- Banker måste vara ekonomiskt stabila för att klara av att ge lån åt stora aktörer som våra allra största börsbolag. En svag bank klarar inte av att följa sina kunder.
DAGAR
2