”Vi vill se till helheten”

Det är ett politiskt beslut, grundat på interna och externa utredningar av skolbehovet, som ligger bakom förändringarna.

Mjölby2017-12-12 18:00

Konsultföretaget Arkitema har utrett möjligheterna att bygga ut skolorna i Mjölby tätort, från sex-sju paralleller i dag till åtta. Utbildnings- och service- och teknikförvaltningarna har förordat en successiv utbyggnad av de fyra befintliga skolorna. Blåklintskolan får, i likhet med Lagmansskolan i dag, åk 4–9, medan Egeby och Vasa tar hand om förskoleklass till tredje årskursen.

– Uppdraget vi fått är att utreda möjligheten att bygga ut Egebyskolan från två paralleller till fem, säger Thomas Kinell, utbildningsstrateg.

Han och nytillträdde verksamhetschefen för grundskolan, Karl-Johan Sjödin, beklagar att informationsbrevet till föräldrar på Blåklintskolan inte varit tillräckligt tydligt.

– Det är viktigt att hitta former för information och kommunikation, både med personal och vårdnadshavare, säger Karl-Johan Sjödin som jobbat i Öckerö kommun och därifrån har erfarenhet av skolbyggen.

När det gäller frågan om varför lågstadiet ska flytta så menar de att det handlar om att ta ett helhetsgrepp på Mjölbys behov.

– Alla förändringar skapar oro. Vi vill att förändringen ska fasas igenom. Det ska inte vara så att lågstadiebarn flyttas till Egeby för att sedan flyttas tillbaka när de börjar fyran, säger Thomas Kinell.

Han är medveten om att flytten kan innebära att det blir mer skolbussning.

Att man valt bort alternativet med F–6 på Egeby har flera orsaker. Mellanstadiet kräver fler specialsalar och det skulle även innebära att Vasa behöver få mellanstadium, vilket leder till flera problem.

– Vi har försökt hitta den bästa helhetslösningen, säger Thomas Kinell.

Konsulten Arkitema föreslog i sin utredning att Egebyskolan skulle rivas och ersättas med en ny skola, eftersom man inte var nöjd med planlösningen. Så kommer det inte att bli, enligt Thomas Kinell.

– Tanken är att det ska bli en tillbyggnad, troligen i flera våningar. Men det beror på vad detaljplanearbetet kommer fram till. Även trafiksituation, buss- och bilanslutning och markförhållanden ska utredas där, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om