Bristande kvalitet på vårdcentraler

Vårdcentralen i Boxholm kritiseras av landstinget för bristande kvalitet, och liknande kritik riktas även mot vårdcentralen i Mjölby.

MJÖLBY/BOXHOLM2013-06-05 14:03

Landstinget i Östergötland gör varje år, utifrån vårdcentralernas egna kvalitetsrapporter samt uppföljningsmöten, en kontroll av huruvida vårdcentralerna når upp till landstingets kvalitetskrav.
– Alla vårdcentraler gör årligen en kvalitetsrapport, precis som alla andra som arbetar på vårt uppdrag, säger Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör vid landstinget i Östergötland.
Kräver åtgärder
Och varje år, fortsätter Lena Lundgren, är det några vårdcentraler som inte klarar att nå upp till Landstingets krav, och det kan vara vitt skilda saker som vårdcentralerna brister i.
– De får nu upprätta en handlingsplan där de visar vad de ska göra för att förbättra sina resultat, och därefter är det upp till oss att godkänna handlingsplanen som tillräcklig eller inte.
Vårdcentralerna som får kritik, poängterar Lena Lundgren, brukar i regel förbättra sina resultat till nästa års kontroll. Kritiken, menar hon, tar vårdcentralerna på allvar.
Oklar orsakbild
Kritiken bygger på 2012 års kvalitetsresultat, och därför har Lars Karlsson, som tillträdde som ny vårdcentralschef i Boxholm vid årsskiftet, inte hela orsaksbilden klar för sig.
– Vi har bland annat haft en något högre utskrivnings av antibiotika än de nationella riktlinjerna för olika diagnoser, men nu kommer alla utskrivningar att följas upp, säger Lars Karlsson.
Bättrar sig
Kritiken mot vårdcentralen i Boxholm gäller också avsaknaden av en hälsofrämjande process, dålig redovisning av avvikelser och låg tillgänglighet via telefon
– Många åtgärder har redan vidtagits, och de andra är på gång. Det återstår, egentligen, bara att skriva ner det i en handlingsplan och lämna den till landstinget, säger Lars Karlsson.
Dålig tillgänglighet
Också vårdcentralen i Mjölby kommer att upprätta en handlingsplan, men vad man behöver förbättra mer i detalj annat än tillgängligheten vill man inte gå in på.
 – Jag vill poängtera att den vård vi bedriver här är bra. Vi tar emot många akuta besök varje dag, men har svårt med tillgängligheten, säger Christina Jansson, vårdcentralschef i Mjölby.
Allt fler söker sig till vårdcentralen i Mjölby, fortsätter hon, och antalet telefonsamtal ökar likaså. Man har anställt nya medarbetare för att på så viss förbättra situationen.

VIKTOR ANDERSSON
0142-36 96 28
viktor.andersson@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!