Bussbolag ryter ifrån i skolskjutsfrågan

Blåklintsbuss känner sig utpekade som syndabock i kritiken från föräldrar om försämringen med höstens skolskjuts. Nu ger trafikföretagen sin bild av situationen.

Blåklintsbuss VD, Hans-Erik Haag, upplever att de som bussbolag för klä skott för kritik i skolskjutsfrågan.

Blåklintsbuss VD, Hans-Erik Haag, upplever att de som bussbolag för klä skott för kritik i skolskjutsfrågan.

Foto: Sune Johansson, Julia Djerf

Mjölby kommun2019-10-11 20:00

– För gemene man så är det ju vi som kör bussarna som är syndabockarna här. Om det är besparingar eller inte det lägger jag mig inte i, men vi vill inte ta kritik för att vi följer vårt uppdrag, säger Hans-Erik Haag, VD på Blåklintsbuss.

Många föräldrar har sen höstterminen startade hört av sig till Mjölby kommun och Östgötatrafiken med klagomål på hur de tycker att skolskjutsen har försämrats. Kritiken består främst av att turerna har blivit längre och att färdvägarna är ologiska. I Östgötatrafikens nya avtal som började gälla 1 juli så delar Blåklintsbuss, Mjölby Taxi och Taxi Boo på skolskjutsuppdraget, där Blåklintsbuss ansvarar för de stora bussarna.

– Vi kör enligt den planering som vi får av Östgötatrafiken och jag vill påstå att vi sköter det ganska bra. Sen har det blivit försämringar för barnen, men det är inte vår sak utan de som betalar och bestämmer.

Är uppdraget svårt att leva upp till?

– Nej, det tycker jag inte. Det kan komma en tur som är för tajt tidsmässigt eller en där bussen är för stor för att vända, men då tar vi ett samtal med Östgötatrafiken och oftast så lyssnar de på oss, säger Hans-Erik Haag.

I flera fall har föräldrar hört av sig med önskemål direkt till Blåklintsbuss och ibland har bolaget kunnat lösa dem. Men oavsett egna åsikter om planering så är de i slutänden skyldiga att följa avtal för att inte bli skyldiga till att betala vite.

Föräldrar till barn med funktionsnedsättning har varit särskilt missnöjda med att antalet olika förare numer är större. Mjölby Taxi förlorade viss styrning av sina bussar när de bokningarna gick in i samma system hos Östgötatrafiken som övriga resor de utför.

– Nu bestämmer inte längre jag när en buss ska sluta köra, vilket gör att jag måste lägga ett rullande schema på mina chaufförer, förklarar Håkan Karlsson på Mjölby Taxi.

Han upplever också att tidsschemat inte är nog tilltaget för turer för barn med särskilda behov.

– Det kan räcka med att ett barn inte vill klä på sig på morgonen så blir vi sena till nästa körning. Sen kan det säkert ha uppstått språkförbistring i enstaka fall, med det är svårt att utbilda förare i varje individs behov.

Tranåsföretaget Taxi Boo är nya utförare av skolskjuts i Mjölby kommun, men VD:n Tomas Pettersson känner inte igen den bild som förmedlats av föräldrar.

– Nej, men vi kör också bara ett fåtal resor. Samtidigt har vi inget att jämföra med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!