På de flesta ställen blir det en sänkning av hastigheten.Sedan 2008 är det i Sverige möjligt att skylta hastigheten i steg om 10 km/h, från 30 km/h till 120 km/h. De nya hastighetsgränserna har införts på statliga vägar men ska nu införas även på kommunala vägar.
Tekniska kontoret har därför tagit fram ett förslag på hur de nya hastighetsgränserna kan införas i Mjölby kommun. Tidigare har 50 och 70 km/h varit bashastigheter men nu ska hastigheterna sänkas. Det ska höja säkerheten för oskyddade trafikanter och förebygga skador i trafiken.
- Vi bedömer vägarna efter den miljö de ligger i och hastigheten sätts med tanke på omgivningen. På vissa ställen blir det en höjning av hastigheten men på de flesta vägar handlar det om en sänkning, säger gatuchef Conny Abrahamsson.
30 i bostadsområdenFör Mjölby kommuns del är det 30-, 40- och 60-skyltar som är aktuella. 50 och 70 km/h kommer att finnas kvar endast under en övergångsperiod. 30 km/h kommer det generellt sett att bli i bostadsområden och på gator där gång- och cykeltrafikanter blandas med bilister. Det betyder att stora delar av Mjölby, Mantorp och Skänninge kommer att få en sänkt hastighet med 20 km/h.
40 km/h kommer det att bli i industriområden och på de större gatorna/huvudlederna där det är blandtrafik.
60 km/h sätts på de stora infartslederna där gång- och cykeltrafikanterna är separerade från biltrafiken. Dessutom kommer det att införas gångfartsområden på utvalda platser.
- Det kommer att bli oerhört många 30-skyltar, säger gatuchef Conny Abrahamsson.
Kostnaden för bara skyltarna beräknas vara cirka en miljon kronor. Sedan tillkommer kostnader för fysiska åtgärder, exempelvis refuger, vilket kan bli minst lika mycket tror gatuchef Conny Abrahamsson.
Möjligt att lämna synpunkterNu vill kommunen få medborgarnas synpunkter. Dels finns förslaget utställt i stadshusets foajé i Mjölby samt i biblioteken i Mantorp och Skänninge och dels finns det tillgängligt på kommunens hemsida. Fram till den sjätte december är det möjligt att lämna synpunkter på förslaget.
Målsättningen är att hastighetsplanen blir antagen i början av 2011 och att de nya hastighetsgränserna införs etappvis därefter. Kommunen räknar med att det kommer att ta ett par, tre år eftersom en del fysiska åtgärder också måste göras för att anpassa gatumiljön till de nya hastighetsgränserna.
Tanken är att de nya hastigheterna så småningom ska införas även i resten av kommunen.