Att ha öppet hus, delta på utbildningsmässor och ha en hemsida hör till gymnasieskolornas traditionella sätt att marknadsföra sig. Men flera skolor gör en hel del utöver det vanliga.
-- Vi har insett att vi måste göra annat än det traditionella. Vi har använt oss av radio och kört mycket radioreklam. Vi har roliga reklamblad, vi har bra och färgglada häften med information om våra utbildningar. Vi bjuder också särskilda målgrupper till vår skola, berättar Bo-Stefan Olsson, rektor för gymnasieskolan Carlsund i Motala.
Allt reklammaterial för det här läsåret har kostat drygt 64 000 kronor, enligt honom. Och detta är värt pengarna, det råder ingen brist på nykomna elever på Carlsund. Platenskolan i Motala satsar också ordentligt på sin marknadsföring.
Skolans specialare är flera informationsteam som består av några elever från varje linje.
-- Det är handplockade elever som har fått utbildning i hur de ska marknadsföra sin skola. De är ute på grundskolor och presenterar sina program. Det har varit väldigt framgångsrikt, säger Karin Westerlundansvarig för marknadsföringen. Dacksegymnasiet i Mjölby har länge jobbat mycket systematiskt med sin marknadsföring. Därför är alla skolans program fulla.
-- Vi har jobbat mycket med en imageförändring. Vi har visat att vår skolas olika hantverksprogram är väldigt fina, bra och leder till jobb. Dackegymnasiets elever har haft stora framgångar i olika tävlingar vilket vi inte är sena att visa upp. Men vi spenderar inte mer pengar på marknadsföring än någon annan skola, säger Torsten Ohlsson, Dackeskolans rektor.
Mjölby kommun satsar under det här läsåret drygt 300 000 kronor på de två gymnasieskolors marknadsföring.
Vadstenagymnasiet och Birgitta College i Vadstena satsar också en hel del på marknadsföring. Vadstenagymnasiet har riksintag och är med i alla rikstäckande gymnasieguider. Skolan har en egen film om sina utbildningar, grundskolor och elever bjuds till Vadstena och till och med bussas till gymnasiet. Marknadsföringen kostar en bit över 100 000 kronor, enligt rektor Ingela Molander.
Birgitta College har egna broschyrer, annonserar och gör besök. Men hur mycket det kostar är en hemlighet.