Rosa ensilagebalar är lantbrukarnas sätt att stötta bröstcancerforskningen. Jakob Andersson och Jakob Wallin är två av många som hakat på initiativet som blivit så väl mottaget att plasten för tillfället är slut hos leverantören.

– I samma veva som jag läste om Lantmännens och Trio Plasts rosa plast-kampanj fick vi besked om att min jämngamla kusin fått diagnosen bröstcancer. I och med det var det självklart att göra det här, säger Jakob Andersson, som driver Sjökumla lantbruk med spannmål och köttdjur tillsammans med sin bror Lucas.

Kompisen Jakob Wallin, Studsberg lantbruk i Älvestad som pressar och plastar ensilage och halm på entreprenad, var inte sen med att haka på.

I månadsskiftet maj, juni drar skördearbetet igång.

– Vi vill att alla som är ute och åker på vägarna vet varför balarna i år är rosa, vi vill på ett konkret sätt lyfta fram att vi är med och stöttar bröstcancerforskningen, säger Jakob A.

Många av de yngre lantbrukarna tycker att det känns som att det svenska lantbruket är på väg in i en positiv trend.

– Det märks tydligt att att svenska folket i större utsträckning börjat att efterfråga närodlat och svenska produkter. Vi tror att det är kunskapen om den svenska råvarans kvalitét som nått fram.

Cirka 300 000 rosa balar kommer att synas på svenska marker i sommar, enligt Tidningen Land. Jakob W och Jakob A hoppas att kampanjen drar in mycket pengar.