Nu kan piren kan bli verklighet redan till nästa sommar. Det hoppas Göta kanalbolagschefen Anders Donlau. Därför pågår ett febrilt arbete där Göta kanalbolag och Motala kommun försöker hitta en framkomlig väg för att anlägga en hamnpir i Vättern, alldeles utanför baksidan av Motormuseet. De första skisserna presenterades för två år sedan och innehöll då en anläggning som skulle byggas med fundament fastgjorda på sjöbottnen.

Kostnaden beräknades till omkring 30 miljoner kronor.

Nu har Kanalbolaget och kommunen delvis tänkt om och de nya planerna består av en flytande pir, men som ändå kommer att upplevas som om den var fastgjuten med betongpelare.

– Det är en ny och billigare­ variant och kan jäm­föras med de flytbryggor vi ­redan har i hamnen, säger Anders Donlau som betonar att både kanalbolaget och ­Motala kommun strävar ­efter att ­piren ska kunna invigas nästa sommar.

Parterna ligger långt framme i diskussionerna och inom kort ska ett slutgiltigt förslag ligga klart för presentation.

– Det kommer att krävas en renovering av kajen som vetter ut mot Vättern, men inte alls lika omfattande den som nyligen gjorts i hamnen, säger Anders Donlau som tror att totalkostnaden för piren kommer att landa kring 15 miljoner kronor.

Samarbetsprojektet innebär troligtvis att kanalbolaget och Motala kommun delar upp summan mellan sig, men än så länge är fördelningen inte klar.

– Det får vi återkomma till när vi kommit lite längre fram i planeringen, men det är givetvis på det viset att vi båda måste skjuta till pengar­ för att det här ska bli verklighet, förklarar han.

Donlau ser piren som ett framtida dragplåster som ­kommer att höja pulsen ­ytterligare i  Motala och hamn­en.

Trafiken av fritidsbåtar ökar ständigt och det finns ett uttalat behov av ytterlig­are förankringsplatser för de som trafikerar Göta ­kanal och de bofasta båtägare som stannar till i hamnen för några­ timmar.

Enligt Anders Donlau kan ­piren ge plats för ett 30-tal större båtar som är mer djupgående och mellan 15 och 20 mindre båtar som skulle­ kunna lägga till alldeles intill kajen.

– Hamnen och Motalas­ attraktionsvärde skulle öka betydligt om det här blir verklighet och vår och kommunens målsättning är att allting ska vara klart till ­säsongen 2015. Det skulle förstärka bild­en­ av Motala som Östergötlands sjöstad, säger kanalbolagschefen.