– En del av problemet är ju att vi faktiskt inte vet, säger Fredrik Ousbäck på Motala Brygghus.

Tidigare har lokala bryggerier fått ha hela sitt sortiment på hylla i de tre närmaste Systembolagsbutikerna.

Inför förändringarna, som ska träda i kraft den 1 september, fick bryggerierna besked om att de skulle få chansen att finnas på ett till tio Systembolag, men Fredrik Ousbäck menar att Systembolaget gjort begränsande förändringar tidigare så han var misstänksam när beskedet kom. I praktiken har det visat sig vara noll till tio.

Vad Fredrik Ousbäck hört så har 40-50 småbryggare fått besked om att de inte får finnas på någon hylla alls.

– De slås ut så vitt jag kan se, säger han.

För att kunna finnas i Systembolagets beställningssortiment måste bryggerierna själva ombesörja transport av sina produkter till centrallagret i Örebro. Oavsett var i Sverige bryggeriet finns. Att finnas i beställningssortimentet är inte samma sak som att finnas på butikshylla. Det är på butikshylla man når ut till kunderna, menar Fredrik.

Förutsättningarna som rådde när Motala Brygghus satsade och investerade gäller inte längre.

– Den ursprungliga plattformen är i praktiken helt borta, säger han.

Fredrik Ousbäck tolkar det som att Systembolaget vill att de minsta bryggerierna ska bort och att de lite större får försöka få in en eller två sorter i Systembolagets sortiment. När Fredrik Ousbäck pratat med Systembolaget i Motala säger de att de vill fortsätta sälja de ölsorter Motala Brygghus producerar. Beskeden från Systembolaget på lokal respektive central nivå skiljer sig åt markant. Bryggeriet lever med dubbla budskap just nu, tycker han.

– Det krävs stabila spelregler för att vi ska våga investera och satsa, säger han.

De måste veta vad som gäller.

– Tills dess har vi stoppat bryggningen helt. Vi brygger inte förrän vi vet.

Ända sedan i mars, när Systembolagen aviserade förändringen, har Motala Brygghus och Fredrik Ousbäck levt i ovisshet.

– Man har varit defensiv och haft svårt att fokusera och att satsa framåt, säger han.

Är det vad som sägs från centralt håll som gäller kommer Motala Brygghus att hitta en strategi.

– Vi kommer att satsa på en ölsort för hela Sverige och på säsongsöl, jul och påsk, och på två cidersorter ihop med Vistakulle. Vi ger oss inte. Vi tänker hitta ett sätt att överleva i den här verkligheten även om det blir tufft ett halvår, säger han.