När riksdagen fick frågan om att införliva EU-direktiv i svensk lagstiftning för att möjliggöra att ta ut broavgifter på bland annat Motalabron reagerade oppositionen kraftigt på hanteringen av Motala och Sundsvall, men också på att den utländska trafiken såg ut att slippa betala avgift när de passerade bron. Det sågs som orättvist och som en konkurrensfördel för utländska åkerier gentemot de svenska. När infrastrukturministern tog tag i förhandlingarna var det därför en av de stora frågorna att hantera.
I dag har Transportstyrelsen ett uppdrag att hitta ett system som gör det möjligt att tvinga den utländska trafiken att betala.
– Vi har inte avgjort vilken lösning det blir ännu, men vi tittar på två alternativ. Det ena är att göra som med svenska fordon och titta på registreringsskyltarna och sedan skicka en faktura eller så kan man använda en transponder inne i fordonen, säger Jennifer Troeng, presstalesperson på Transportstyrelsen.
Innan endera systemet kan sjösättas måste det upphandlas. Dessutom väntar myndigheten på en lagstiftning som möjliggör att ta ut avgifter från utländsk trafik. Regeringens krav är dock att allt ska vara klart vid årsskiftet och det är också ett villkor i avtalet mellan Motala kommun och Trafikverket, för kan man inte ta pengar från de utländska förarna ska inte heller svenska behöva betala.
– Vi kommer att vara klara då. Det är vårt uppdrag och det ska vi ordna, säger Jennifer Troeng.