Anders Leinar, kontorschef på SEB Motala, håller med om att det ibland kan vara knepigt att hantera kunder med annan kulturell bakgrund.
- Vi svenskar kan inte utgå från att vårt eget sätt alltid är norm. Det finns stora kulturella skillnader och vi måste ta hänsyn till dessa. Människor med olika ursprung förhandlar på olika sätt, säger han.
Det finns många företagare bland nysvenskarna och de utgör en stor och viktig kundgrupp.
- För oss är det avgörande att kunden verkligen förstår vad den ger sig in på. Ibland är språkförståelsen så svag att vi blir osäkra på det. Men då brukar vi se till kunden tar med sig en vän eller släkting som kan agera tolk, säger Anders Leinar.
Möten med kunder med annan kulturell bakgrund tar ibland lite extra tid.
Men det är det värt, anser han:
- Vissa kundmöten måste få ta tid. Det viktigaste är att uppgörelsen känns rätt för bägge parter och kunden förstått hela innebörden av den. Det är bara nöjda kunder som kommer tillbaka, oavsett ursprung.