I ett öppet brev till bland andra infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör protesterar Naturskyddsföreningen mot att alla motorfordon ska betala för att ta sig över viken.
Bara lastbilar bör omfattas av broavgiften, anser föreningen. Annars finns risken att bilförare väljer andra, billigare alternativ. Som att köra genom tätortens centrala delar.
– Då minskar de kalkylerade miljövinsterna drastiskt, säger Rolf Ström, talesman och styrelseledamot i Naturskyddsföreningen i Motala.
Han uppger att föreningen är för att man bygger en bro och lägger om befintlig väg för bättre trafiksäkerhet och minskad negativ miljöpåverkan som buller och dålig luftkvalitet. Däremot anser medlemmarna att broavgiften inte ska införas om man inte kan visa att det krävs för att motverka dessa problem.
– Beslutet bygger bara på finansieringsskäl, att håva in mer pengar till statskassan.
Naturskyddsföreningen anser att Motalaborna redan har betalat sin del av infrastruktursatsningen.
– Motala kommun har lagt 100 miljoner kronor. Då tycker vi att personbils- och kollektivtrafiken kan finansieras på annat sätt.
– Vi hoppas på en nollavgift och att man lyssnar till vårt resonemang. Vi vill belysa det tokiga i att sätta en broavgift för Motalaborna, säger Rolf Ström.
Invigningen av Motalabron sker den 9 oktober. Omförhandlingarna av avtalet kring broavgifter mellan Motala kommun och Trafikverket är ännu inte färdiga.
Maria Biamont / MVT